Most Młyński w Bydgoszczy


Most Młyński to żelbetonowa konstrukcja, która pełni istotną rolę jako most drogowy na rzece Młynówce. Łączy on dwie znaczące części Bydgoszczy: Wyspę Młyńską oraz Stare Miasto.

Ta modernistyczna budowla nie tylko ułatwia komunikację, ale także stanowi ważny element krajobrazu lokalnego. Most Młyński jest nieodłącznym elementem architektury miasta, przyczyniając się do jego unikalności i atrakcyjności turystycznej.

Nazwy

Historia nazewnictwa Mostu Młyńskiego w Bydgoszczy sięga wielu lat wstecz. W różnych okresach most nazywano:

  • 1800–1920 – Mühlenbrücke,
  • 1920–1939 – Most Młyński,
  • 1939–1945 – Mühlenbrücke,
  • od 1945 r. – Most Młyński.

Obydwie nazwy, zarówno most, jak i sąsiednia Wyspa Młyńska, mają swoje źródło w licznych młynach, które istniały na tym terenie od XIV wieku. W szczególności, intensywny rozwój tych obiektów miał miejsce w XIX wieku.

Historia

Most Młyński, zbudowany w 1791 roku, został wzniesiony podczas konstrukcji młynów królewskich. Stanowił on istotny element łączący Wyspę Wschodnią, znaną wcześniej jako menniczna, z Starym Miastem. Jego lokalizacja znajdowała się w ciągu ulicy Ku Młynom, przepływającej przez rzekę Młynówkę.

W ciągu XIX i XX wieku obiekt przeszedł liczne przebudowy i modernizacje. Po zniszczeniach, które miały miejsce w trakcie drugiej wojny światowej, most został oddany do użytku ponownie w 1948 roku. Ostateczna jego wersja, wyposażona w metalowe balustrady, została ukończona w 1964 roku.

W 2014 roku, w ramach projektu rewitalizacji Wyspy Młyńskiej w Bydgoszczy, rozpoczęto zaplanowany pierwotnie na 3 miesiące remont, mający na celu odnowienie mostu oraz stylizację balustrad i oświetlenia. Po rozpoczęciu prac okazało się, że stan techniczny mostu jest znacznie gorszy niż zakładano, co spowodowało przedłużenie remontu co najmniej do listopada 2014 roku.

Dane techniczne

Obiekt architektoniczny, o którym mowa, to most żelbetowy, zaprojektowany jako jednoprzęsłowy, co oznacza, że jego konstrukcja opiera się na jednym przęśle o imponującej długości 16,93 metra.

Do budowy mostu wykorzystano monolityczne belki wykonane z betonu zbrojonego, co zapewnia mu odpowiednią trwałość i wytrzymałość. Ponadto, pomost o szerokości 8,2 metra jest stworzony jako monolityczna płyta żelbetowa, gwarantując solidność i bezpieczeństwo użytkowania.

Wszystkie kwestie związane z utrzymaniem i zarządzaniem obiektem leżą w gestii Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Obciążenie ruchem

Most Młyński, z uwagi na swoje umiejscowienie w strefie staromiejskiej, która jest częściowo zamknięta dla ruchu samochodowego, nie charakteryzuje się dużym natężeniem ruchu kołowego. Jest to miejsce szczególnie popularne wśród pieszych, którzy często przemieszczają się z Starego Rynku w kierunku Wyspy Młyńskiej.

Z mostu rozpościera się piękny widok na wartko płynącą rzekę Młynówkę, Wenecję Bydgoską oraz zabytkowe spichlerze, w tym Czerwony Spichlerz, który od 2009 roku pełni funkcję Galerii Sztuki Nowoczesnej, oraz Karczmę Młyńską.

Przypisy

  1. a b c Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
  2. Derenda Jerzy. Piękna stara Bydgoszcz – tom I z serii Bydgoszcz miasto na Kujawach. Praca zbiorowa. Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy. Bydgoszcz 2006 r.
  3. Małgorzata Czajkowska: Wielki poślizg z remontem. Drogowcy: Most grozi zawaleniem.

Oceń: Most Młyński w Bydgoszczy

Średnia ocena:4.92 Liczba ocen:20