Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim to istotny element infrastruktury w Bydgoszczy, który pełni funkcję komunikacyjną w regionie. Znajduje się on nad starym odcinkiem Kanału Bydgoskiego, łącząc różne części miasta oraz ułatwiając transport kolejowy.
Warto zwrócić uwagę na znaczenie tego mostu zarówno dla lokalnej społeczności, jak i dla turystów, którzy mogą podziwiać efektowną architekturę i malownicze widoki. To miejsce jest także przykładem harmonijnego połączenia nowoczesności z historycznym kontekstem, co czyni je atrakcyjnym punktem na mapie Bydgoszczy.
Lokalizacja
Most ten łączy brzegi historycznego, nieużywanego od 1915 roku odcinkaKanału Bydgoskiego. Obiekt ten zlokalizowany jest w przestrzeni parku nad starym Kanałem Bydgoskim, który znajduje się w zachodniej części miasta, na osiedlu Miedzyń.
Przez most przebiegają trzy tory kolejowe:
- dwa tory elektryfikowane, które stanowią część linii nr 131 o nazwie Chorzów Batory – Bydgoszcz Główna – Tczew, znanej jako magistrala węglowa,
- jeden tor, który jest częścią niezelektryfikowanej linii kolejowej nr 356 Bydgoszcz Główna – Poznań Wschód.
Historia
Budowa mostu miała miejsce w 1872 roku, w związku z powstaniem linii kolejowej Bydgoszcz – Inowrocław. Struktura została zintegrowana z istniejącym nasypem kolejowym, co wpłynęło na jej stabilność i integralność. Główna część tej przeprawy została zrealizowana w formie stalowej konstrukcji belkowej.
Warto również zwrócić uwagę na to, że w ramach alei spacerowej stworzono tunele w kształcie łuków ceglanych, które przetrwały do dnia dzisiejszego, stanowiąc niewątpliwie ciekawy element architektoniczny.
W 1895 roku most poddano modernizacji, poszerzając go w celu dodania dodatkowego toru linii kolejowej Bydgoszcz-Poznań. Kolejne prace remontowe miały miejsce w 1965 roku, kiedy to dokonano przebudowy oraz wzmocnienia obiektu. Te działania były w pewnym stopniu związane z procesem elektryfikacji magistrali węglowej, co podkreśla znaczenie tego mostu w kontekście rozwoju transportu kolejowego w regionie.
Dane techniczne
Most jest jednoprzęsłową konstrukcją stalowo-żelbetową, która została zaprojektowana z myślą o jeździe górą. Nośność tego obiektu zapewniają dźwigary blachownicowe, na których osadzona jest żelbetowa płyta pomostu.
Podstawą zastawiającą konstrukcję są przyczółki, które mają formę ceglano-kamiennych elementów umieszczonych na solidnych fundamentach betonowych. Warto zwrócić uwagę, że przestrzeń żeglugowa znajdująca się pod mostem wynosi 6 × 13,3 m.
Obiekt jest pod zarządem Zarządu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, a w ramach inwestycji, 20 m przed i za mostem zbudowano dwa dodatkowe wiadukty. Te konstrukcje są przeznaczone dla pieszych oraz rowerzystów, a ich mur oparty jest na cegle. Pełnią one istotną funkcję w zapewnieniu bezpieczeństwa i komfortu przejścia.
Wiadukty te charakteryzują się sklepionymi strukturami, gdzie szerokość przejścia wynosi 3,9 m, a jego długość to 14 m.
Przypisy
- a b c d e Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Młyński w Bydgoszczy | Most na torze regatowym w Bydgoszczy | Most Pomorski w Bydgoszczy | Most Portowy w Bydgoszczy | Most przy ul. Witebskiej w Bydgoszczy | Most św. Antoniego w Bydgoszczy | Most Uniwersytecki w Bydgoszczy | Most w Smukale | Mosty kolejowe w Bydgoszczy | Mosty Solidarności w Bydgoszczy | Most obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim | Most kolejowy magistrali węglowej w Bydgoszczy | Most Jerzego Sulimy-Kamińskiego w Bydgoszczy | Kładka Wenecji Bydgoskiej | Most Waleriana Hypszera w Bydgoszczy | Most Jana Kiepury | Most im. Żeglugi Bydgoskiej | Most Bernardyński w Bydgoszczy | Śluza VI Bronikowskiego | Kładka w SmukaleOceń: Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim