Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim


Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim to istotny element infrastruktury w Bydgoszczy, który pełni funkcję komunikacyjną w regionie. Znajduje się on nad starym odcinkiem Kanału Bydgoskiego, łącząc różne części miasta oraz ułatwiając transport kolejowy.

Warto zwrócić uwagę na znaczenie tego mostu zarówno dla lokalnej społeczności, jak i dla turystów, którzy mogą podziwiać efektowną architekturę i malownicze widoki. To miejsce jest także przykładem harmonijnego połączenia nowoczesności z historycznym kontekstem, co czyni je atrakcyjnym punktem na mapie Bydgoszczy.

Lokalizacja

Most ten łączy brzegi historycznego, nieużywanego od 1915 roku odcinkaKanału Bydgoskiego. Obiekt ten zlokalizowany jest w przestrzeni parku nad starym Kanałem Bydgoskim, który znajduje się w zachodniej części miasta, na osiedlu Miedzyń.

Przez most przebiegają trzy tory kolejowe:

  • dwa tory elektryfikowane, które stanowią część linii nr 131 o nazwie Chorzów BatoryBydgoszcz Główna – Tczew, znanej jako magistrala węglowa,
  • jeden tor, który jest częścią niezelektryfikowanej linii kolejowej nr 356 Bydgoszcz Główna – Poznań Wschód.

Historia

Budowa mostu miała miejsce w 1872 roku, w związku z powstaniem linii kolejowej Bydgoszcz – Inowrocław. Struktura została zintegrowana z istniejącym nasypem kolejowym, co wpłynęło na jej stabilność i integralność. Główna część tej przeprawy została zrealizowana w formie stalowej konstrukcji belkowej.

Warto również zwrócić uwagę na to, że w ramach alei spacerowej stworzono tunele w kształcie łuków ceglanych, które przetrwały do dnia dzisiejszego, stanowiąc niewątpliwie ciekawy element architektoniczny.

W 1895 roku most poddano modernizacji, poszerzając go w celu dodania dodatkowego toru linii kolejowej Bydgoszcz-Poznań. Kolejne prace remontowe miały miejsce w 1965 roku, kiedy to dokonano przebudowy oraz wzmocnienia obiektu. Te działania były w pewnym stopniu związane z procesem elektryfikacji magistrali węglowej, co podkreśla znaczenie tego mostu w kontekście rozwoju transportu kolejowego w regionie.

Dane techniczne

Most jest jednoprzęsłową konstrukcją stalowo-żelbetową, która została zaprojektowana z myślą o jeździe górą. Nośność tego obiektu zapewniają dźwigary blachownicowe, na których osadzona jest żelbetowa płyta pomostu.

Podstawą zastawiającą konstrukcję są przyczółki, które mają formę ceglano-kamiennych elementów umieszczonych na solidnych fundamentach betonowych. Warto zwrócić uwagę, że przestrzeń żeglugowa znajdująca się pod mostem wynosi 6 × 13,3 m.

Obiekt jest pod zarządem Zarządu Linii Kolejowych w Bydgoszczy, a w ramach inwestycji, 20 m przed i za mostem zbudowano dwa dodatkowe wiadukty. Te konstrukcje są przeznaczone dla pieszych oraz rowerzystów, a ich mur oparty jest na cegle. Pełnią one istotną funkcję w zapewnieniu bezpieczeństwa i komfortu przejścia.

Wiadukty te charakteryzują się sklepionymi strukturami, gdzie szerokość przejścia wynosi 3,9 m, a jego długość to 14 m.

Przypisy

  1. a b c d e Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.

Oceń: Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:9