Most przy ulicy Witebskiej w Bydgoszczy to wyjątkowy obiekt inżynieryjny, który wybudowano w formie mostu drogowego, ceglanego i łukowego. Przebiega on ponad piękną zatoką toru regatowego w Bydgoszczy, która również stanowi atrakcję turystyczną w tym regionie.
Jest to jeden z najstarszych mostów, które zachowały się w oryginalnej formie, co czyni go ważnym punktem zarówno w kontekście dziedzictwa kulturowego, jak i budownictwa inżynieryjnego w mieście. Most przy ul. Witebskiej to przykład doskonałej konstrukcji, która do dziś cieszy oko mieszkańców oraz turystów odwiedzających Bydgoszcz.
Lokalizacja
Most łączy dwa brzegi zatoki, znajdującej się na zachodnim końcu toru regatowego. Jego usytuowanie ma miejsce w ciągu ulicy Witebskiej, w obrębie osiedla Brdyujście, wschodniej części Bydgoszczy.
Charakterystyka
Most, który znajduje się przy ul. Witebskiej w Bydgoszczy, stanowi ważny element infrastruktury drogowej. Budowla ta zaplanowana została jako przeprawa, gdzie znajduje się jezdnia drogową z jednym pasem ruchu, co pozwala na swobodne przejazdy. Dodatkowo, most wyposażony jest w dwa chodniki, które zapewniają bezpieczeństwo pieszym.
Nośność obiektu wynosi 15 ton, co określa maksymalne obciążenie, jakie most może utrzymać, stając się istotnym czynnikiem wpływającym na ruch drogowy w tym rejonie.
Historia
Most, który dzisiaj możemy podziwiać w Bydgoszczy, został zrealizowany w 1890 roku. Powstanie konstrukcji zbiegło się z wypełnieniem wodami zatoki toru regatowego, co miało miejsce pomiędzy 1879 a 1907 rokiem. Zatoka, w której się znajduje, to sztucznie stworzony wąwóz o długości 380 metrów. Jej utworzenie było możliwe dzięki zagospodarowaniu wyrobiska po dawnej żwirowni.
Do lat 60. XX wieku, w zatoce miały miejsce przechowywania drewnianych tratw, które były chronione przed wpłynięciem do akwenów toru regatowego za pomocą łańcuchów mocowanych do specjalnie zaprojektowanych uchwytów na moście.
W dniu 30 września 1967 roku, w bliskim sąsiedztwie mostu, zainaugurowano działalność drugiej w Bydgoszczy gazowni. Zakład ten, do swojego zamknięcia w 1990 roku, był w stanie produkować aż 120 tysięcy metrów sześciennych gazu węglowego dziennie. Współistnienie gazowni w pobliżu mostu wpłynęło negatywnie na stan wód w zatoce, prowadząc do znacznego zanieczyszczenia tego obszaru i degradacji lokalnego ekosystemu.
Obciążenie ruchem
Ze względu na swoje położenie na obrzeżach miasta, most przy ul. Witebskiej charakteryzuje się stosunkowo niewielkim natężeniem ruchu pojazdów. Mimo to, jego rola w systemie komunikacyjnym jest niezmiernie istotna, ponieważ ulica Witebska łączy wschodnią część przemysłową ze ulicą Fordońską, kierując się w stronę dzielnicy Fordon.
Przypisy
- Uchwyty istnieją do dnia dzisiejszego.
- Widoczne na mapie geologiczno-agronomicznej z 1908 r., na której przedstawiono stan topograficzny terenu z okresu 1890-1905 r., po powstaniu portu drzewnego, lecz przed jego powiększeniem w 1906 r.
- Zatoka widnieje na niemieckich mapach topograficznych z 1907 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most św. Antoniego w Bydgoszczy | Most Uniwersytecki w Bydgoszczy | Most w Smukale | Mosty kolejowe w Bydgoszczy | Mosty Solidarności w Bydgoszczy | Most Grunwaldzki w Bydgoszczy | Most Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | Śluza Prądy | Most Esperanto w Bydgoszczy | Kładka Krzysztofa Klenczona w Bydgoszczy | Most Portowy w Bydgoszczy | Most Pomorski w Bydgoszczy | Most na torze regatowym w Bydgoszczy | Most Młyński w Bydgoszczy | Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim | Most obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim | Most kolejowy magistrali węglowej w Bydgoszczy | Most Jerzego Sulimy-Kamińskiego w Bydgoszczy | Kładka Wenecji Bydgoskiej | Most Waleriana Hypszera w BydgoszczyOceń: Most przy ul. Witebskiej w Bydgoszczy