Most Grunwaldzki w Bydgoszczy to ważna konstrukcja drogowa, która znajduje się nad Kanałem Bydgoskim. Ten most odgrywa kluczową rolę w układzie komunikacyjnym miasta, łącząc różne dzielnice i umożliwiając sprawny transport.
Pełniąc swoją funkcję, Most Grunwaldzki nie tylko wspomaga ruch drogowy, ale także stanowi istotny element krajobrazu Bydgoszczy, będąc wizytówką i miejscem spotkań mieszkańców. Jego strategiczne położenie podkreśla znaczenie Kanału w historii i rozwoju regionu.
Lokalizacja
Most Grunwaldzki jest usytuowany w zachodniej części Bydgoszczy, na ulicy Grunwaldzkiej. Stanowi on istotne połączenie pomiędzy osiedlami Okole oraz Czyżkówko. W bezpośrednim sąsiedztwie mostu znajduje się wiadukt, przez który przebiega linia kolejowa nr 131, znana jako magistrala węglowa.
Przeprawa ta pełni również ważną funkcję w miejskim układzie komunikacyjnym, będąc częścią krajowych dróg nr 25 i 80.
Historia
Most Grunwaldzki, który został wybudowany w 1915 roku, powstał po dokonaniu przebudowy nowego odcinka Kanału Bydgoskiego, gdzie zbudowane były śluzy takie jak Okole oraz Czyżkówko. Most ten łączył w sobie funkcję drogową oraz kolejową, umożliwiając transport zarówno po szosie do Nakła, jak i kolejką wąskotorową do Koronowa, która została uruchomiona w 1885 roku. Jego konstrukcja była solidna, wykonana w technologii stalowej kratownicy.
W 1926 roku obiekt ten został oficjalnie nazwany mostem Grunwaldzkim. Niestety, w czasie dramatycznych wydarzeń kampanii wrześniowej 1939 roku, most uległ zniszczeniu. Już w roku następnym przeprawa została całkowicie zburzona, a na jej miejscu powstał drewniany most, który służył wyłącznie ruchowi drogowemu. Kolej z Koronowa kursowała jedynie do Czyżkówka.
W końcówce 1940 roku Niemcy zbudowali kolejny drewniany most, tym razem dla potrzeb kolei wąskotorowej. Taki właśnie kształt mostu przetrwał również powojenne czasy, aż do momentu, gdy w 1954 roku przystąpiono do jego odbudowy na zlecenie inż. Lecha Wanglera. Nowa konstrukcja była już drogowa, składając się z dwóch pasów ruchu oraz chodników, co ułatwiło tranzyt w kierunku Piły i Szczecina. Nawierzchnia mostu została wykonana z kostki granitowej, co znacząco zwiększyło jego trwałość.
Obok mostu Grunwaldzkiego istniał również most kolejowy, który został rozebrany w końcówce lat sześćdziesiątych XX wieku, po zamknięciu linii kolejowej Bydgoszcz-Koronowo. W 2002 roku dodano nową przeprawę – most św. Antoniego, który przejął część ruchu z ulicy Grunwaldzkiej.
W latach 2008–2009 przeprowadzono zasadniczy remont mostu na zlecenie ZDMiKP w Bydgoszczy, według projektu mgr inż. Zbigniewa Bartnikowskiego z firmy Trab-Mosty z Gdyni. Remont ten polegał na zwiększeniu nośności oraz zwężeniu jezdni, co wprowadziło jednokierunkowy ruch. Prace budowlane zlecono firmie Most Sp. z o.o. z Sopotu.
Dane techniczne
Most Grunwaldzki w Bydgoszczy charakteryzuje się unikalną konstrukcją, która opiera się na pięciu dźwigarach żelbetowych o zmiennej wysokości, rozmieszczonych w osi 2,25 m. Na tych dźwigarach ułożona jest płyta pomostu, co tworzy solidną podstawę całej budowli.
Warto zwrócić uwagę, że most składa się z trzech przęseł, z których skrajne mają rozpiętości wynoszące po 9 m, natomiast przęsło środkowe osiąga 34 m. Oś mostu przebiega ukośnie, przecinając oś Kanału Bydgoskiego pod kątem 48º, co nadaje mu charakterystyczny wygląd oraz integralność z otaczającym pejzażem.
Wsparcie dla mostu zapewniają betonowe przyczółki jako podpory skrajne, natomiast w przypadku podpór środkowych wykorzystano filary żelbetowe, które są stabilnie osadzone na palach. Całkowita nośność obiektu wynosi jedynie 42 tony, co czyni go odpowiednim rozwiązaniem dla lokalnego ruchu transportowego.
Wszystkie aspekty techniczne oraz zarządzanie infrastrukturą mostu leżą pod kontrolą Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, co zapewnia jego właściwe utrzymanie oraz funkcjonowanie w ramach miejskiego systemu komunikacji.
Nazwa
Remont mostu zakończono 28 września 2011 roku, a tego samego dnia Rada Miasta Bydgoszczy nadała nową nazwę „most Grunwaldzki”. Decyzja ta odwołuje się do historycznej nazwy, która funkcjonowała przed wojną, a także do ulicy, wzdłuż której ten most został zrealizowany.
Przypisy
- a b c d e Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
- http://www.bip.um.bydgoszcz.pl/binary/268_tcm30-109510.pdf dostęp 20.03.2014 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | Śluza Prądy | Most Esperanto w Bydgoszczy | Kładka Krzysztofa Klenczona w Bydgoszczy | Most kolejowy nad Kanałem Bydgoskim | Most Władysława Jagiełły w Bydgoszczy | Kładka w Smukale | Śluza VI Bronikowskiego | Most Bernardyński w Bydgoszczy | Most im. Żeglugi Bydgoskiej | Mosty Solidarności w Bydgoszczy | Mosty kolejowe w Bydgoszczy | Most w Smukale | Most Uniwersytecki w Bydgoszczy | Most św. Antoniego w Bydgoszczy | Most przy ul. Witebskiej w Bydgoszczy | Most Portowy w Bydgoszczy | Most Pomorski w Bydgoszczy | Most na torze regatowym w Bydgoszczy | Most Młyński w BydgoszczyOceń: Most Grunwaldzki w Bydgoszczy