Most Waleriana Hypszera w Bydgoszczy


Most Waleriana Hypszera w Bydgoszczy to droga o stalowo-żelbetowej konstrukcji, która została zbudowana nad rzeka Brdą.

Stanowi on istotny element infrastruktury transportowej w mieście, łącząc różne części Bydgoszczy i ułatwiając przemieszczanie się mieszkańców oraz gości.

Lokalizacja

Most Waleriana Hypszera łączy oba brzegi Brdy w zachodniej części Bydgoszczy, skutecznie łącząc dwa osiedla: Jachcice oraz Czyżkówko. Wzdłuż przeprawy prowadzi ulica Ludwikowo, która stanowi część północnej trasy W-Z oraz obwodnicy Śródmieścia.

W bezpośrednim sąsiedztwie mostu znajduje się istotne połączenie rzeki Brdy z Kanałem Bydgoskim. Warto również zwrócić uwagę na pobliską śluza Okole, a także na nieczynny most kolejowy, który był używany przez bocznicę służącą do Bydgoskich Zakładów Papierniczych.

Historia

Most drewniany, zlokalizowany w ciągu ulicy Ludwikowo, został wzniesiony w czasach powojennych. W 2000 roku władze Bydgoszczy zainicjowały projekt budowy Węzła Zachodniego, który miał na celu połączenie nowej trasy W-Z z ulicą Grunwaldzką. Realizacja tego przedsięwzięcia objęła konstrukcję dwóch mostów, obejmujących zarówno przeprawę nad Brdą, jak i nad Kanałem Bydgoskim. Co więcej, plan inwestycji przewidywał budowę wiaduktu w nasypie kolejowym, a także kompleksowe przebudowy skrzyżowania, dwujezdniowej ul. Nad Torem, a także jezdni, łącznic, chodników, i dróg dla rowerów.

W ramach budowy mostu konieczne było przeprowadzenie rozbiórki dotychczasowego obiektu tymczasowego oraz postawienie nowej przeprawy. W 2001 roku przeprowadzono także konstrukcję kanalizacji deszczowej oraz przebudowę sieci energetycznej w ul. Żeglarskiej, co związało się z formowaniem nasypu i wykonaniem podbudowy na dojazdach do mostu. Działania te kontynuowano w roku 2002, kiedy to zakończono montaż konstrukcji mostowej oraz wykonano nawierzchnie bitumiczne, a także chodniki oraz ścieżkę rowerową z kostki betonowej. W ramach prac zadbano również o kanalizację deszczową, oświetlenie i zieleń w rejonie obiektu.

Cały Węzeł Zachodni oraz most oddano do użytku 15 września 2002 roku, a całkowity koszt inwestycji wyniósł 78 milionów złotych. Projekt oraz wykonanie montażu tego obiektu zrealizowała firma „Rawex” z Bydgoszczy. Most, który teraz prezentuje się dumnie, składa się z jednej jezdni o trzech pasach ruchu, a także posiada chodnik dla pieszych oraz ścieżkę rowerową. Plany na przyszłość obejmują także budowę drugiej nitki mostu, co ma umożliwić dodatkową jezdnię drogową.

Dane techniczne

Obiekt inżynieryjny, o którym mowa, wykonany został w konstrukcji zespolonej, łączącej w sobie elementy stalowe i żelbetowe. Jego całkowita długość to 100,7 metra, a szerokość wynosi 16,7 metra. Most jest umiejscowiony pod kątem 45 stopni w stosunku do rzeki Brdy, co nadaje mu wyjątkowy charakter.

Konstrukcja nośna składa się z trzech przęseł, których rozpiętości przedstawiają się następująco: 30,5 metra, 38,5 metra oraz ponownie 30,5 metra. Sześć stalowych dźwigarów blachownicowych jest zsynchronizowanych z żelbetową płytą, która stanowi pomost mostu.

Podpory mostu tworzą przyczółki skrajne oraz pośrednie filary, charakteryzujące się trapezowymi ścianami wzbogaconymi o wsporniki. Nośność mostu wynosi 50 ton, co czyni go odpowiednim dla różnorodnych pojazdów. Administrowanie tym przedsięwzięciem należy do Zarządu Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Obciążenie ruchem

Most Waleriana Hypszera to jeden z kluczowych elementów infrastruktury drogowej w Bydgoszczy, cechujący się znacznym obciążeniem ruchem drogowym. Zgodnie z pomiarami przeprowadzonymi w 2006 roku, w godzinach szczytu komunikacyjnego, most ten obsługuje około 1331 pojazdów na godzinę.

Nazwa

W lipcu 2002 roku w „Expressie Bydgoskim” Marek K. Jeleniewski zaproponował, aby nowopowstałe mosty na Kanale Bydgoskim oraz Brdzie nosiły imiona św. Antoniego i Waleriana Hypszera. Gazeta ogłosiła konkurs, którego wyniki rozstrzygnięto 13 września 2002 roku. Jednym z patronów mostów został Walerian Hypszer, który przez długi czas pełnił funkcję kierownika szkoły powszechnej na Czyżkówku w Bydgoszczy w okresie międzywojennym, a drugim patronem był przedstawiciel tamtejszej parafii. Wybór dokonany przez czytelników został oficjalnie zatwierdzony przez radę miasta Bydgoszczy, która podjęła odpowiednią uchwałę 1 października 2002 roku.

Przypisy

  1. Spotkanie autorskie promujące książkę Ilustrowany przewodnik po cmentarzu Starofarnym w Bydgoszczy, Marek K. Jeleniewski - Bydgoszcz, Offizielle Website für Tourismus, visitbydgoszcz.pl [dostęp 17.01.2023 r.]
  2. Patroni ciągle czekają [online], Bydgoszcz Nasze Miasto, 20.03.2003 r. [dostęp 17.01.2023 r.]
  3. http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/?id=drogi_komunikaty Fundacja „Rozwój ATR”. Generalny pomiar cech ruchu drogowego na sieci komunikacyjnej miasta Bydgoszczy, rok 2005/2006, Bydgoszcz, wrzesień 2006.
  4. Bydgoskie wydarzenia 2002 roku. [w.] Kalendarz Bydgoski 2003.
  5. Inwestycje drogowe w Bydgoszczy w latach 1990-2002. Opracowanie ZDMiKP w Bydgoszczy, marzec 2003.
  6. a b Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012. Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.

Oceń: Most Waleriana Hypszera w Bydgoszczy

Średnia ocena:4.7 Liczba ocen:21