Most Smukalski to istotna konstrukcja inżynieryjna, która odgrywa kluczową rolę w komunikacji drogowej poprzez połączenie dwóch brzegów rzeki Brdy. Jest to most drogowy, wykonany z kombinacji stali oraz żelbetonu, co zapewnia mu nie tylko trwałość, ale również stabilność. Znajduje się on w Bydgoszczy, gdzie jego znaczenie przyczynia się do poprawy lokalnej infrastruktury transportowej.
Jako część szerszego systemu drogowego, Most Smukalski jest nie tylko efektywnym połączeniem, ale również atrakcyjnym elementem architektury miejskiej, który może być interesującym punktem dla mieszkańców oraz turystów.
Lokalizacja
Most w Smukalski łączy oba brzegi rzeki Brdy, tworząc niezwykle malowniczy element zalewu Smukalskiego. Znajduje się na ul. Biwakowej w obrębie osiedla Smukała, które leży na północno-zachodnich obrzeżach Bydgoszczy.
Historia
Most, który obecnie możemy podziwiać, znajduje się w odległości kilkudziesięciu metrów na północ od lokalizacji, gdzie w latach 1907–1939 miał swoje miejsce żelazny most kolejowy. Jego trasa prowadziła linią wąskotorową z Smukały do Włók. W okresie II wojny światowej, dojazd po prawej stronie został wzmocniony nasypem ziemnym. W 1950 roku na miejscu dawnych struktur powstały filary żelbetowe, które posłużyły do budowy kładki przeznaczonej dla pieszych.
Nowy most, który możemy obserwować dzisiaj, został zrealizowany w 1977 roku, kiedy to osiedle Smukała zostało włączone do granic administracyjnych Bydgoszczy. Realizacją projektu zajmowały się jednostki operacyjne DODP Bydgoszcz, a jego opracowaniem zajmowało się Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy, które przygotowało plany w 1973 roku. W konstrukcji nowego mostu zdecydowano się na wykorzystanie istniejących wcześniej filarów żelbetowych oraz zastosowanie gotowych elementów prefabrykowanych, co znacznie przyspieszyło prace budowlane.
W latach 1992–1993 podjęto działania mające na celu modernizację mostu, w tym wymianę dylatacji oraz wykonanie zabezpieczeń antykorozyjnych, aby poprawić jego trwałość i bezpieczeństwo użytkowania. Niestety, obecny stan techniczny tej przeprawy jest zły, co prowadzi do planowania budowy nowej konstrukcji w najbliższym czasie.
Dane techniczne
Most w Smukale to przykład nowoczesnej inżynierii budowlanej, którego kluczowe elementy zasługują na szczegółowe omówienie.
Zasadnicza konstrukcja obiektu opiera się na stalowym szkielecie, wspieranym przez żelbetową płytę, która odgrywa istotną rolę w stabilizacji. Przęsło główne charakteryzuje się imponującą rozpiętością 49,6 m, a jego obustronne przewieszenie wspornikowe dodaje mu nie tylko funkcjonalności, ale też estetyki.
Konstrukcję nośną mostu tworzy pięć stalowych, spawanych dźwigarów dwuteowych, które są dodatkowo wzmocnione poprzecznicami, co zapewnia ich wytrzymałość. Szerokość mostu wynosi 14,9 m, a całkowita długość to 50,15 m, co czyni go dostosowanym do różnych potrzeb komunikacyjnych w obrębie miasta.
Warto zwrócić uwagę na przestrzeń żeglugową znajdującą się pod mostem, która wynosi 2,5 m. Ta wysokość wystarcza do prowadzenia turystyki kajakowej, umożliwiając swobodny ruch wodny w tym rejonie.
Most dysponuje jezdnią drogową, która składa się z dwóch pasów ruchu, oraz dwiema szerokimi alejami przeznaczonymi dla pieszych, co sprzyja bezpieczeństwu i wygodzie użytkowników.
Opiekę nad obiektem sprawuje Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, który podejmuje działania mające na celu jego utrzymanie i rozwój.
Obciążenie ruchem
Pomimo swojego peryferyjnego usytuowania, most nie obserwuje dużego natężenia ruchu pojazdów. Jest to jednak istotny element infrastruktury komunikacyjnej, ponieważ stanowi jedyną trasę łączącą osiedle Opławiec ze Smukałą oraz z osiedlem Piaski.
Na moście kursują autobusy, szczególnie linii numer 58 oraz 34N, co podkreśla jego znaczenie dla lokalnej społeczności.
Przypisy
- Dwa bydgoskie mosty na Brdzie do rozbiórki, wiadukt w Fordonie do przebudowy, a kładka na Flisie do postawienia
- Dudek Krzysztof. Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Tom II: Brda i Kanał Bydgoski; Oddział Pomorsko-Kujawski Związku Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej. Grudziądz-Bydgoszcz, 2012 r.
- a b c d e Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Mosty kolejowe w Bydgoszczy | Mosty Solidarności w Bydgoszczy | Most Grunwaldzki w Bydgoszczy | Most Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | Śluza Prądy | Most Esperanto w Bydgoszczy | Kładka Krzysztofa Klenczona w Bydgoszczy | Most kolejowy nad Kanałem Bydgoskim | Most Władysława Jagiełły w Bydgoszczy | Kładka w Smukale | Most Uniwersytecki w Bydgoszczy | Most św. Antoniego w Bydgoszczy | Most przy ul. Witebskiej w Bydgoszczy | Most Portowy w Bydgoszczy | Most Pomorski w Bydgoszczy | Most na torze regatowym w Bydgoszczy | Most Młyński w Bydgoszczy | Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim | Most obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim | Most kolejowy magistrali węglowej w BydgoszczyOceń: Most w Smukale