Most Jana Kiepury, który jest znany również jako Most Miłości, to niezwykle malownicza konstrukcja położona nad rzeką Brdą, w pobliżu Starego Miasta w Bydgoszczy. Most ten został zaprojektowany z myślą o ruchu pieszym i rowerowym, co czyni go idealnym miejscem dla spacerowiczów i cyklistów, którzy pragną podziwiać urokliwą okolicę.
Jego budowa nie tylko usprawnia komunikację w tym rejonie, ale również dodaje uroku całej okolicy, stając się symbolem łatwego dostępu do uroków natury i architektury miasta.
Lokalizacja
Most Jana Kiepury usytuowany jest na peryferiach Starego Miasta w Bydgoszczy, w bezpośrednim sąsiedztwie Opery Nova. Jego strategiczna lokalizacja łączy bulwar Gabriela Narutowicza z Wyspą Młyńską, co sprawia, że jest to miejsce chętnie odwiedzane przez mieszkańców oraz turystów.
W rejonie mostu znajdują się także inne istotne obiekty, takie jak elektrownia wodna „Kujawska” oraz amfiteatr Opery Nova, które uzupełniają atrakcyjność tej okolicy.
Historia
W historii regionu istnieje wiele ważnych przepraw, a jedną z nich był most Magazynowy, który łączył Wyspę Młyńską z spichrzami królewskimi w latach 1789–1945. Ten obiekt, usytuowany w miejscu obecnej Opery Nova, został zniszczony w wyniku pożaru spichrzy w styczniu 1945 roku podczas walk o wyzwolenie miasta, a po zakończeniu działań wojennych nie podjęto decyzji o jego odbudowie.
Rewitalizacja Wyspy Młyńskiej w Bydgoszczy stała się kluczowym elementem przekształcenia tej części miasta, co miało miejsce od 2005 roku. Projekty te były współfinansowane z funduszy unijnych, a budowa nowego mostu nad rzeką Brdą, obok dwóch innych przepraw przez Młynówkę, miała na celu poprawę komunikacji między Wyspą a jej otoczeniem. Warto zauważyć, że wszystko to zrealizowano w ramach projektu o nazwie „Rewitalizacja Wyspy Młyńskiej na cele rozwoju przedsiębiorczości”.
Projekt nowej kładki powstał w 2004 roku dzięki biuru „Grupa 3J” z Warszawy, które pracowało nad całościową koncepcją Wyspy Młyńskiej. Wizja architektoniczna tego projektu została stworzona przez mgr inż. arch. Jacka Śliwińskiego, natomiast konstrukcja mostu należała do mgr inż. Mirosława Wałęgi. Budowę mostu przeprowadzono w latach 2006–2007 przez bydgoską firmę „Gotowski” Sp z o.o. Oddanie mostu do użytku miało miejsce w lutym 2008 roku, co stanowi istotny krok w kierunku dalszej revitalizacji tego urokliwego miejsca.
Dane techniczne
Obiekt, który wykazuje niezwykłą solidność, został zbudowany przy użyciu materiałów stalowych. Główną część nośną stanowią dwa dwuprzęsłowe dźwigary łukowe, które mają przekrój rurowy i spoczywają na betonowych podporach. Na tych dźwigarach wznosi się stalowy pomost, którego nawierzchnia wykonana jest z drewna.
Warto wskazać, że przęsło, które znajduje się nad bulwarem imienia Gabriela Narutowicza, jest realizowane w formie płyty żelbetowej. Dodatkowo, przestrzeń przeznaczona dla żeglugi pod mostem mierzy 4,5 × 19 m, co umożliwia swobodny przepływ jednostek pływających.
W obrębie tej konstrukcji zlokalizowany jest chodnik, który przeznaczony jest zarówno dla pieszych, jak i rowerzystów, co sprzyja aktywności fizycznej i poprawia komfort komunikacji. Całość tego modernistycznego obiektu jest zarządzana przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.
Nazwa
Przez długi czas, aż do roku 2014, przeprawa nie posiadała oficjalnej nazwy. Mieszkańcy i turyści nazywali ją „kładką K3”, co odnosiło się do planu rewitalizacji Wyspy Młyńskiej, a później przemianowano na „kładkę przy Operze Nova”. Po roku od jej otwarcia, w mieście zaczęto wprowadzać zwyczaj zakładania na balustradach mostu „kłódek zakochanych”. Klucze do tych kłódek często wrzucano do rzeki, co miało symbolizować trwałość oraz szczerość międzyludzkich więzi. Pierwszą parą, która obdarzyła most tym rytuałem, byli Aleksandra i Artur Lewandowscy, którzy umieścili swoją kłódkę 24 października 2009 roku.
Z biegiem czasu liczba tych pamiątkowych kłódek zaczęła gwałtownie rosnąć, a zwyczaj ten rozprzestrzenił się również na inne mosty, które znajdują się w pobliżu Młynówki. Niekwestionowany wpływ miała na to popularność odnowionej Wyspy Młyńskiej oraz piękno miejskiego krajobrazu wokół mostu, które sprzyjało romantycznym spotkaniom. Cudowne widoki, takie jak zakole Brdy, katedra, Biały Spichlerz, Opera Nova, oraz malownicze nabrzeża Wyspy Młyńskiej, przyciągały zakochanych.
Ostatecznie obiekt nazywano w codziennych rozmowach, jak i w artykułach prasowych „mostem Zakochanych” lub „mostem Miłości”. W obliczu rosnącego zainteresowania tym zjawiskiem, władze lokalne postanowiły formalnie uznać tę nazwę. Wbrew oczekiwaniom mieszkańców, most otrzymał ostatecznie imię Mostu Jana Kiepury.
W 2019 roku, postanowiono, by część kłódek została przeniesiona z balustrad mostu na specjalnie zaprojektowaną konstrukcję zatytułowaną „Kadr na miłość”, która została stworzona przez artystów Justynę Wójcik i Pawła Przybyłę, także pochodzących z Bydgoszczy.
Przypisy
- Uchwała LXII/1307/14 Rady Miasta Bydgoszczy z 24.09.2014 r. w sprawie nadania nazwy obiektowi mostowemu na terenie Bydgoszczy (most Jana Kiepury).
- Kłódki zakochanych zawisną w "Kadrze na miłość". Zwycięska praca.
- Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
- Wcześniej tego typu zwyczaj miał miejsce na moście Tumskim we Wrocławiu, a także we Lwowie, Wilnie (most Użupio), Paryżu, czy Rzymie (Ponte Milvio) – za http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/1,48722,8115127,Milosc_zamknij_na_klodke__a_klucz_wrzuc_do_Brdy.html.
- http://bydgoszcz.wyborcza.pl/bydgoszcz/1,48722,8115127,Milosc_zamknij_na_klodke__a_klucz_wrzuc_do_Brdy.html dostęp 14.03.2014 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Waleriana Hypszera w Bydgoszczy | Kładka Wenecji Bydgoskiej | Most Jerzego Sulimy-Kamińskiego w Bydgoszczy | Most kolejowy magistrali węglowej w Bydgoszczy | Most obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim | Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim | Most Młyński w Bydgoszczy | Most na torze regatowym w Bydgoszczy | Most Pomorski w Bydgoszczy | Most Portowy w Bydgoszczy | Most im. Żeglugi Bydgoskiej | Most Bernardyński w Bydgoszczy | Śluza VI Bronikowskiego | Kładka w Smukale | Most Władysława Jagiełły w Bydgoszczy | Most kolejowy nad Kanałem Bydgoskim | Kładka Krzysztofa Klenczona w Bydgoszczy | Most Esperanto w Bydgoszczy | Śluza Prądy | Most Kazimierza Wielkiego w BydgoszczyOceń: Most Jana Kiepury