Most im. Żeglugi Bydgoskiej to stalowa konstrukcja drogowa, która majestatycznie rozciąga się nad rzeka Brdą w Bydgoszczy. Jego lokalizacja na ciągu ul. Spornej czyni go istotnym elementem komunikacyjnym w tej części miasta.
Most ten łączy nie tylko brzegi rzeki, ale także odgrywa ważną rolę w zapewnieniu sprawnego transportu drogowego.
Lokalizacja
Most im. Żeglugi Bydgoskiej stanowi istotny element infrastruktury komunikacyjnej, łącząc oba brzegi rzeki Brdy w wschodniej części Bydgoszczy. Znajduje się on w obrębie dzielnicy Zimne Wody, będąc ostatnim mostem drogowym na dolnym odcinku tej rzeki. Dzięki swojej lokalizacji, most odgrywa kluczową rolę w zapewnieniu sprawnej komunikacji pomiędzy lewym a prawym brzegiem Bydgoszczy, zwłaszcza w obszarze wschodniej dzielnicy przemysłowej.
Szlak komunikacyjny, którym jest ulica Sporna, wiedzie przez ten most i jednocześnie łączy ulicę Fordońską oraz Toruńską. Ulica ta, w czasie jej przebiegu, przechodzi przez dużą wyspę na Brdzie, która została utworzona w 1897 roku w wyniku przeprowadzenia sztucznego przekopu. Ten przekop miał na celu skrócenie trasy żeglugi, eliminując naturalny meander rzeki.
Historia
Budowa mostu, a także ulicy Spornej, miała miejsce w związku z projektami kanalizacji rzeki Brdy i powstaniem na jej ujściu nowego portu bydgoskiego. W 1891 roku powstało Bydgoskie Przedsiębiorstwo Żeglugi Holowniczej (Bromberger Schleppschiffahrt Aktiengesellschaft), które przyczyniło się do urbanizacji oraz zagospodarowania dolnych odcinków rzeki Brdy w Bydgoszczy.
Rok później, w 1897, miejscowa spółka żeglugowa zaprojektowała przekop zakola rzeki oraz stworzenie w pobliżu starego koryta portu i przeładowni, które miały zostać połączone z linią kolejową w Kapuściskach. W 1897 roku wykonano przekop o długości 600 metrów przez meander Brdy, co umożliwiło rozwój żeglugi. Starorzecze zostało przystosowane na akwen portowy, gdzie powstała również stocznia rzeczna oraz fabryka maszyn.
Na nowo powstałej wyspie, w roku 1901, zbudowano drogę, która łączyła ul. Fordońską z Toruńską (ul. Sporną), wraz z dwoma żelaznymi mostami:
- pierwszym o długości 24 metrów nad starorzeczem Brdy od strony ul. Fordońskiej,
- drugim o długości 58 metrów nad nowym korytem Brdy od strony ul. Toruńskiej.
Oba obiekty inżynieryjne zostały zrealizowane w stalowej konstrukcji w lokalnej fabryce maszyn, która należała do Bydgoskiej Spółki Żeglugi Holowniczej. Całkowity koszt budowy tego przejazdu drogowego wyniósł 75 tysięcy marek. Nowa droga stała się kluczowym połączeniem komunikacyjnym między lewym brzegiem Bydgoszczy a Czerskiem Polskim.
W ramach tej inwestycji, magistrat Bydgoszczy w 1903 roku złożył propozycję budowy linii kolejowej wzdłuż prawego brzegu Brdy, uwzględniając stację przeładunkową. Jednakże, ani ta inicjatywa, ani projekt budowy kolei nabrzeżnej z Kapuścisk, które były w gestii spółki żeglugowej, nie zostały zrealizowane.
W 1928 roku Lloyd Bydgoski przekazał miastu ul. Sporną wraz z mostami. W dokumentacji z tego okresu przewidywano budowę nowego mostu w rejonie ul. Fordońskiej oraz tymczasowe rozwiązanie na czas prac. Oba mosty zostały uwiecznione na planach Bydgoszczy z lat 1909 oraz 1941.
Mosty uległy zniszczeniom podczas działań wojennych w 1939 roku. Po ich tymczasowym remoncie w 1942 roku, ponownie zostały uszkodzone w 1945. Most nad Brdą, odbudowany po wojennej katastrofie, został oddany do użytku w 1949 roku. Natomiast most przez starorzecze Brdy nie został odbudowany, a jego miejsce zajęto nasypem ziemnym, który zawierał przepust zapobiegający osadzaniu się mułu na dnie Brdy. Likwidacja tego przepustu oraz zasypanie przyczółków dawnego mostu miały miejsce w latach 60. XX wieku.
Na przestrzeni lat, most przez główne koryto Brdy funkcjonował do 1956 roku, kiedy to jego konstrukcja została wymieniona na nową, opierając ją na starych przyczółkach. W 1992 roku, wskutek intensywnej eksploatacji, most groził zawaleniem, co doprowadziło do jego zamknięcia. W 1994 r. obiekt został zdemontowany i zastąpiony stalowym mostem tymczasowym, o nośności 5 ton, z dodanymi chodnikami o szerokości 0,8 m. Ostatecznie, po uproszczeniu ruchu drogowego, przywrócono go 20 czerwca 1994 roku.
W 2006 roku mgr inż. Lech Błaut z Zakładu Projektowo-Budowlanego „Wromost” z Wrocławia przygotował projekt nowego mostu, który miał zastąpić tymczasową przeprawę. Generalna przebudowa ul. Spornej oraz budowa mostu o stalowej konstrukcji kratownicowej, o nośności 50 ton, rozpoczęły się w 2009 roku. W trakcie tej inwestycji, nie odbudowano drugiego mostu (nad starorzeczem), pozostawiając jedynie groblę, mimo licznych starań podjętych przez Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy. Rozbiórka filarów nurtowych miała na celu poszerzenie szlaku żeglugowego do 40 metrów. Wykonawcą inwestycji było konsorcjum: „Gotowski” Budownictwo Komunikacyjne i Przemysłowe Sp. z o.o., Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. z Kobylarni oraz Betpol S.A. z Bydgoszczy.
Projekt wykonawczy mostu został stworzony pod nadzorem mgr inż. Janusza Sochackiego i mgr inż. Włodzimierza Sokołowskiego z firmy „Gotowski”. Ostatecznie nowy most został uroczyście otwarty 24 września 2010 roku.
Dane techniczne
Obiekt, który został wzniesiony w stalowej konstrukcji, odznacza się całkowitą długością wynoszącą 55 metrów oraz szerokością 16,1 metra.
W jego budowie zastosowano kratownicę stalową jako element nośny, która posiada jazdę dolną. Konstrukcja ta opiera się na żelbetowych przyczółkach, które zostały posadowione na palach wierconych.
Warto również zwrócić uwagę na przestrzeń żeglowną, która pod tym mostem wynosi 4,6 × 40 metrów.
Obciążenie ruchem
Most przy ulicy Spornej w Bydgoszczy jest jednym z najważniejszych obiektów komunikacyjnych, który znacznie obciążony jest ruchem drogowym.
W wyniku pomiaru ruchu przeprowadzonego w 2006 roku, ustanowiono, że w godzinach szczytu na moście przejeżdża około 1009 pojazdów na godzinę.
Nieustannie tworzą się na nim zatory, co w dużej mierze jest następstwem ograniczonej przepustowości skrzyżowań z ulicami Fordońską oraz Toruńską.
Nazwa
W kwietniu 2010 roku, podczas konkursu ogłoszonego przez prezydenta miasta, nowo wybudowany most dostał swoją nazwę na cześć Żeglugi Bydgoskiej.
Wyspa
W pobliżu imponującego mostu im. Żeglugi Bydgoskiej znajduje się wyspa na Brdzie, stanowiąca niezwykle malowniczą oazę zieleni, która przyciąga wiele ptaków. Jest to miejsce, które pozwala na kontakt z naturą i odpoczynek od miejskiego zgiełku. Dodatkowo, w centralnej części wyspy, w 2005 roku powstało pole golfowe, które służy osobom pragnącym doskonalić swoje umiejętności w tym wspaniałym sporcie.
Osoby odwiedzające ten urokliwy zakątek mają szansę nie tylko na aktywne spędzanie czasu, ale także na podziwianie piękna otaczającej przyrody. Wyspa na Brdzie jest doskonałym miejscem na relaks i odprężenie.
Przypisy
- KB: Most im. Żeglugi Bydgoskiej już prawie gotowy. portal samorzadowy, 27.04.2010 r. [dostęp 05.05.2010 r.]
- http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/?id=drogi_komunikaty Fundacja „Rozwój ATR”. Generalny pomiar cech ruchu drogowego na sieci komunikacyjnej miasta Bydgoszczy, rok 2005/2006, Bydgoszcz wrzesień 2006 r.
- http://www.tmmb.pl/portal/index.php?option=com_content&task=view&id=315&Itemid=28 [dostęp 01.10.2009 r.]
- Szcząchor Arleta. Tradycje Żeglugi Bydgoskiej – Lloyd Bydgoski 1891-1945. [w:] Kronika Bydgoska XXV (2003). Bydgoszcz 2004 r.
- Założone m.in. przez bankowca Louisa Aronsohna i gminę Bydgoszcz – późniejszy Lloyd Bydgoski, po 1945 r. Żegluga Bydgoska.
- Michalski Stanisław red.: Bydgoszcz wczoraj i dziś 1945-1980. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa-Poznań 1988 r.
- a b Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Jana Kiepury | Most Waleriana Hypszera w Bydgoszczy | Kładka Wenecji Bydgoskiej | Most Jerzego Sulimy-Kamińskiego w Bydgoszczy | Most kolejowy magistrali węglowej w Bydgoszczy | Most obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim | Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim | Most Młyński w Bydgoszczy | Most na torze regatowym w Bydgoszczy | Most Pomorski w Bydgoszczy | Most Bernardyński w Bydgoszczy | Śluza VI Bronikowskiego | Kładka w Smukale | Most Władysława Jagiełły w Bydgoszczy | Most kolejowy nad Kanałem Bydgoskim | Kładka Krzysztofa Klenczona w Bydgoszczy | Most Esperanto w Bydgoszczy | Śluza Prądy | Most Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | Most Grunwaldzki w BydgoszczyOceń: Most im. Żeglugi Bydgoskiej