Most obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim


Most obwodnicy Bydgoszczy to kluczowy element infrastruktury drogowej, który odgrywa znaczącą rolę w komunikacji w tym regionie. Znajduje się on na Kanale Bydgoskim i stanowi istotny punkt na mapie transportowej Bydgoszczy, poprawiając tym samym dostępność i płynność ruchu drogowego w tej części miasta.

Warto zauważyć, że most jest częścią większego projektu, który ma na celu usprawnienie transportu oraz podniesienie standardów komunikacyjnych w regionie. Dzięki swej lokalizacji, most obwodnicy nie tylko poprawia bezpieczeństwo na drogach, ale także sprzyja rozwojowi gospodarczemu Bydgoszczy.

Lokalizacja

Most drogowej obwodnicy Bydgoszczy łączy brzegi Kanału Bydgoskiego, ulokowany na zachodniej części miasta Bydgoszczy. To strategiczny punkt komunikacyjny, przez który wiedzie bardzo ważna droga krajowa nr 10.

W bliskim sąsiedztwie mostu, po zachodniej stronie, znajduje się śluza Osowa Góra, pełniąca istotną rolę w systemie wodnym tego regionu. Z kolei, w odległości około 700 metrów na wschód od mostu, można znaleźć śluza Prądy, również będącą ważnym elementem infrastruktury wodnej, związanej z Kanale Bydgoskim.

Historia

W 1963 roku został zbudowany pierwszy most, który miał formę łukową i był jednoprzęsłowy. Jego długość wynosiła 39,4 m, szerokość 12 m i nośność 30 ton. Budowla ta powstała w czasie realizacji południowej obwodnicy drogowej Bydgoszczy, na odcinku prowadzącym z Pawłówka przez Białe Błota, Stryszek, aż do Przyłubia.

Most był wspierany przez dwa łukowe dźwigary wykonane z betonu sprężonego, które zostały połączone żelbetowymi poprzecznicami. Na nich opierała się monolityczna płyta pomostu, która oferowała jedną jezdnię z dwoma pasami ruchu o szerokości 7 m. Obiekt był również wyposażony w chodniki dla pieszych o szerokości 1,07 m. Podpora mostu składała się z żelbetowych przyczółków, które były posadowione na palach wbijanych. Wymiary przestrzeni żeglugowej, która znajdowała się pod mostem, wynosiły 5,6 × 15 m.

Na początku lat 2000. zrealizowano remont mostu w 2003 roku, według projektu mgr inż. Eugeniusza Fryzowskiego. Zakres prac obejmował wymianę izolacji oraz wprowadzenie zabezpieczeń antykorozyjnych dla betonu, co miało na celu przedłużenie trwałości obiektu.

W 2018 roku, obok istniejącego mostu rozpoczęto budowę nowej, tymczasowej przeprawy. Umożliwiła ona rozbiórkę mostu z 1963 roku, a na jego miejscu zaplanowano budowę nowej konstrukcji. Nowy most o długości 90 m i szerokości przekraczającej 14 m został zaprojektowany w taki sposób, aby górny poziom był przeznaczony dla ruchu na drodze ekspresowej S5, podczas gdy dolny poziom miał służyć ruchowi lokalnemu. Otwarcie ruchu na tymczasowej przeprawie miało miejsce 4 lipca 2019 roku, a rozbiórka starej konstrukcji została zrealizowana w ciągu następnych dwóch miesięcy. Nowy most został oddany do użytku na początku grudnia 2020 roku.

Dane techniczne

Zarządcą obiektu jest Wydział Mostów Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w Bydgoszczy.

Obciążenie ruchem

Most na obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim to przykład obiektu z umiarkowanym ruchem drogowym w Bydgoszczy. Jest on głównie wykorzystywany do tranzytu, co warunkuje jego szczególne znaczenie dla komunikacji w regionie.

Wyniki pomiarów ruchu wykonanych w 2006 roku potwierdzają te obserwacje; w godzinach szczytu przejeżdża przez ten most około 650 pojazdów na godzinę.

Przypisy

  1. Budowa drogi S5. Samochody jeżdżą już nowym mostem na Kanale Bydgoskim
  2. Budowa drogi S5. Utrudnienia: nad kanałem pojedziemy przez tymczasowy most
  3. Budowa drogi S5. Był most i nie ma mostu na Kanale Bydgoskim za Osową Górą. Ale będzie nowy
  4. Budowa drogi S5. Tymczasowy most na Kanale Bydgoskim już stoi
  5. Uwaga! Przeszkoda dla kierowców przy budowie trasy S5. Trzeba zwolnić
  6. http://www.zdmikp.bydgoszcz.pl/?id=drogi_komunikaty Fundacja „Rozwój ATR”. Generalny pomiar cech ruchu drogowego na sieci komunikacyjnej miasta Bydgoszczy, 2006 r.
  7. a b c d Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz, 2012 r.

Oceń: Most obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim

Średnia ocena:4.45 Liczba ocen:16