Most Pomorski to nowoczesna konstrukcja, która łączy funkcje drogowe i tramwajowe. Zlokalizowany na rzece Brdzie w Bydgoszczy, most ten jest przykładem innowacyjnych rozwiązań w inżynierii budowlanej.
Jego konstrukcja oparta jest na kablowym systemie sprężonym, co zapewnia nie tylko wytrzymałość, ale także estetyczny wygląd tego obiektu.
Lokalizacja
Most Pomorski jest istotnym punktem komunikacyjnym, łączącym obie strony rzeki Brdy w sercu Bydgoszczy. Jego konstrukcja umożliwia swobodny transport mieszkańcom Bartodziei oraz Skrzetuska, którzy mogą łatwo dotrzeć do sąsiednich dzielnic, takich jak Kapuściska i Wyżyny.
Most ten jest także kluczowym elementem dla komunikacji tramwajowej w Bydgoszczy, gdyż przechodzi przez niego linia tramwajowa, obsługiwana przez linie nr 4 i 8. To sprawia, że most nie tylko sprzyja pieszym, ale również wspiera transport publiczny w regionie, ułatwiając codzienne życie mieszkańców.
Historia
Most Pomorski, zbudowany w latach 1966–1970, powstał przy użyciu nowatorskiej metody montażu nawisowego. Jego prefabrykowane elementy sprężane stworzyły unikalny obiekt, którego wykonawcą było Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych. Projekt został przygotowany przez mgr inż. Maksymiliana Wolfa i mgr inż. R. Stankiewicza, pracujących w Biurze Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku. Obiekt ten wyróżniał się smukłą formą i proporcjonalnością, co stanowiło kontrast w porównaniu do mostów wznoszonych w późniejszych latach 70. i 80. XX wieku, które często miały typowe, ograniczone formy podporządkowane prefabrykacji.
Ustrój nośny składał się z pięciu dźwigarów kablobetonowych połączonych wspornikami. Warto zaznaczyć, że był to pierwszy w Polsce most kablobetonowy z przęsłem środkowym, który wykorzystał metodę montażu nawisowego. Podczas budowy, w czerwcu 1967 roku, wystąpiło przemieszczenie prawobrzeżnego przyczółka, co wymusiło wprowadzenie działań naprawczych.
Po oddaniu mostu do eksploatacji w 1970 roku, torowisko tramwajowe zostało umiejscowione niesymetrycznie, po wschodniej stronie mostu. W 1994 roku zespół z Politechniki Wrocławskiej przeprowadził ekspertyzę, z której wynikała pilna potrzeba remontu przeprawy. Problemy ze stabilnością skarp nasypu zostały rozwiązane w kolejnych latach, a w 2004 roku rozpoczęto kapitalny remont z wykorzystaniem funduszy unijnych.
Przebudowa mostu była realizowana na podstawie projektu Biura Projektów Budownictwa Komunalnego w Bydgoszczy, pod kierownictwem mgr inż. Jana Siudy. W wyniku prac, most wzmocniono do nośności 40 ton, a torowisko tramwajowe przeniesiono na środek pomiędzy jezdniami. Wzmacniające procedury obejmowały przyklejenie taśm z włókien węglowych oraz przezbrojenie płyty pomostu z wykorzystaniem lekkiego kruszywa. Wykonawcą tych prac był poznański oddział firmy Mitex.
W roku 2023, z powodu zarysowania jednej z belek nośnych, wprowadzono ograniczenia dotyczące wjazdu na most dla pojazdów o masie większej niż 10 ton (z wyjątkiem autobusów i tramwajów). Dopuszczalna prędkość dla pozostałych samochodów i autobusów została obniżona do 30 km/h, natomiast dla tramwajów do 10 km/h. 14 listopada 2023 roku, wskutek prac związanych z budową podziemnego zbiornika wód opadowych przy hotelu „Słoneczny Młyn”, doszło do osunięcia nasypu na dojeździe do mostu od strony ronda Fordońskiego. To zdarzenie doprowadziło do zamknięcia mostu dla ruchu tramwajowego oraz pojazdów o masie powyżej 3,5 tony.
Autobusy zostały skierowane na zamknięty pas tramwajowy. Ruch tramwajowy na moście został przywrócony 16 marca 2024 roku, jednak ze względu na zły stan techniczny mostu uznano go za niezdatny do dalszej eksploatacji. Rozpoczęto prace nad budową całkowicie nowej przeprawy, co może być kluczowym krokiem w poprawie infrastruktury w regionie.
Dane techniczne
Most Pomorski w Bydgoszczy to imponująca konstrukcja, która składa się z trzech przęsłów o zróżnicowanych rozpiętościach wynoszących 18, 43 oraz 18 metrów. Całkowita długość mostu osiąga 79,7 metra, natomiast szerokość waha się od 25,8 do 29,5 metra. Budowa oparta jest na pięciu prefabrykowanych segmentach kablobetonowych, z przegubem umiejscowionym w przęśle środkowym.
Dźwigary mostu mają przekrój o kształcie skrzynkowym, na których oparty jest pomost z betonu sprężonego. Cała konstrukcja mostu została zaprojektowana z myślą o funkcjonalności i trwałości, co zapewnia bezpieczeństwo użytkowników. Na moście znajdują się dwie jezdnie, z których każda składa się z dwóch pasów ruchu, a także torowisko tramwajowe oraz chodniki dla pieszych i ścieżki rowerowe, co umożliwia swobodne poruszanie się różnych środków transportu.
Most został usytuowany pod kątem 75° w stosunku do rzeki, co stanowi istotny element jego architektonicznego projektu. Przyczółki skrajne, które wspierają konstrukcję, są wykonane z żelbetu i posadowione na palach typu Franki. W przypadku podpór pośrednich zastosowano pełnościenne filary, które dodatkowo wzmacniają całość budowli. Przestrzeń żeglugowa pod mostem wynosi 5 × 35 m, co zapewnia odpowiednią wysokość dla przepływających jednostek.
Nośność mostu została określona na 40 ton, co czyni go wystarczającym dla różnorodnych pojazdów. Obiekt ten jest nadzorowany przez Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, co gwarantuje jego prawidłowe funkcjonowanie i konserwację.
Obciążenie ruchem
Most Pomorski w Bydgoszczy to obiekt o najwyższym natężeniu ruchu drogowego w mieście. Dane z 2006 roku wskazują, że w godzinach szczytu przejeżdża przez niego około 2490 pojazdów na godzinę.
Na moście często dochodzi do zatorów komunikacyjnych, co wynika z ograniczonej przepustowości sąsiadujących rond, takich jak rondo Fordońskie i rondo Toruńskie.
Przypisy
- Telewizja PolskaT.P. S.A Telewizja PolskaT.P., Samochody wjadą na drugą jezdnię mostu Pomorskiego 09.03.2024 r. [dostęp 26.09.2024 r.]
- Nowy most Pomorski i dwa nowe ronda [online], zdmikp.bydgoszcz.pl [dostęp 26.09.2024 r.]
- Most Pomorski w Bydgoszczy zostanie zburzony. To już przesądzone
- Most Pomorski w Bydgoszczy nie dla ciężarówek. Objazd Trasą Uniwersytecką
- "Trolejbusy" w Bydgoszczy. I most pieszego pasażera. Wszystko przez osunięcie się nasypu
- a b c d Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
- Kajczuk Jacek. Mosty i wiadukty. [w:] Bydgoska Gospodarka Komunalna. Bydgoszcz 1996 r.
- Generalny pomiar cech ruchu drogowego na sieci komunikacyjnej miasta Bydgoszczy, rok 2005/2006, Bydgoszcz wrzesień 2006 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Portowy w Bydgoszczy | Most przy ul. Witebskiej w Bydgoszczy | Most św. Antoniego w Bydgoszczy | Most Uniwersytecki w Bydgoszczy | Most w Smukale | Mosty kolejowe w Bydgoszczy | Mosty Solidarności w Bydgoszczy | Most Grunwaldzki w Bydgoszczy | Most Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | Śluza Prądy | Most na torze regatowym w Bydgoszczy | Most Młyński w Bydgoszczy | Most kolejowy nad starym Kanałem Bydgoskim | Most obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim | Most kolejowy magistrali węglowej w Bydgoszczy | Most Jerzego Sulimy-Kamińskiego w Bydgoszczy | Kładka Wenecji Bydgoskiej | Most Waleriana Hypszera w Bydgoszczy | Most Jana Kiepury | Most im. Żeglugi BydgoskiejOceń: Most Pomorski w Bydgoszczy