Most na torze regatowym w Bydgoszczy


Most na torze regatowym w Bydgoszczy to nowoczesna konstrukcja, która pełni rolę mostu drogowego. Jest to most kablobetonowy, zlokalizowany na kanale, który łączy tor regatowy z portem drzewnym w Bydgoszczy.

Jego unikalna architektura nie tylko ułatwia komunikację drogową, ale również stanowi ważny element infrastruktury lokalnej, wspierając rozwój regionu.

Lokalizacja

Most usytuowany jest w ciągu ulicy Toruńskiej, w bliskim sąsiedztwie przejazdu kolejowo-drogowego. To strategiczne miejsce oddziela akwenu tor regatowy od portu drzewnego, który powszechnie nazywany jest „karpnikiem”.

Historia

Budowa mostu ma swoje korzenie w 1906 roku, kiedy to zrealizowano go w trakcie drugiego etapu prac nad portem drzewnym w Bydgoszczy. Wzniesienie poziomu rzeki Brdy za sprawą nowego jazu walcowego wpłynęło na wydłużenie portu w kierunku południowym. Jest to istotny krok, który pozwolił na dalszy rozwój tej ważnej inwestycji. Ulica Toruńska pozostała na grobli, oddzielającej port drzewny, który istniał już od 1879 roku, od nowego akwenu w Łęgnowie.

Na kanale, który łączył dwa akweny, zbudowano most drogowy, którego obraz możemy zobaczyć na niemieckich mapach topograficznych z 1910 roku. Niestety, w czasie II wojny światowej most uległ zniszczeniu, co przyczyniło się do konieczności jego odbudowy. Po wojnie został wykonany most w formie tymczasowej, z drewnianego pomostu osadzonego na stalowych dźwigarach.

W 1964 roku Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych przystąpiło do budowy nowego obiektu, który powstał w technologii kablobetonowych dźwigarów, osadzonych na już istniejących przyczółkach. Takie nowoczesne rozwiązania sprawiły, że most stał się nie tylko funkcjonalny, ale również estetyczny. Z perspektywy czasu widzimy, jak bardzo ważnym punktem komunikacyjnym stał się ten most w Bydgoszczy.

Dane techniczne

Most na torze regatowym w Bydgoszczy został zaprojektowany jako konstrukcja kablobetonowa, charakteryzująca się solidną budową. Nośność obiektu zapewniają dźwigary o rozpiętości wynoszącej 10,7 metra, osadzone na stalowych łożyskach, które zlokalizowane są na przyczółkach wykonanych z cegły i betonu.

Pod mostem znajduje się przestrzeń żeglugi, która ma wysokość 4,36 metra, umożliwiając swobodne przejście jednostek pływających. Z południowej strony obiektu umiejscowione są wrota, które zamykają port drzewny o nazwie „karpnik”, oddzielając go od toru regatowego.

Most jest wyposażony w jezdnię drogową, która składa się z dwóch pasów ruchu oraz dwóch osobnych chodników przeznaczonych dla pieszych. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy sprawuje nadzór nad tym obiektem, dbając o jego utrzymanie i bezpieczeństwo użytkowników.

Obciążenie ruchem

Ruch na moście jest na poziomie umiarkowanym, jednakże jego znaczenie komunikacyjne jest nie do przecenienia. Obiekt ten pełni kluczową rolę, łącząc osiedle Łęgnowo z okolicznymi miejscowościami, takimi jak Plątnowo i Otorowo oraz z sercem Bydgoszczy.

Przypisy

  1. a b c d Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.

Oceń: Most na torze regatowym w Bydgoszczy

Średnia ocena:4.72 Liczba ocen:8