Most św. Antoniego w Bydgoszczy


Most św. Antoniego z Padwy, będący istotnym elementem infrastruktury Bydgoszczy, to zespół stalowo-żelbetowy, który służy jako most drogowy. Obiekt ten znajduje się nad Kanale Bydgoskim, co czyni go ważnym punktem komunikacyjnym w tym regionie.

Jego konstrukcja łączy w sobie nowoczesne rozwiązania technologiczne oraz elegancki design, co przyciąga zarówno mieszkańców, jak i turystów. Warto zwrócić uwagę na jego znaczenie w kontekście rozwoju transportu w Bydgoszczy oraz na jego rolę w lokalnej architekturze.

Lokalizacja

Most św. Antoniego z Padwy to niewątpliwie jedno z ciekawszych miejsc w Bydgoszczy. Przeprawa ta łączy brzegi nowego fragmentu Kanału Bydgoskiego, który został zbudowany w 1913 roku, znajdując się w zachodniej części miasta. Most stanowi ważny element komunikacyjny, spajając osiedla Okole oraz Czyżkówko.

Wzdłuż mostu przebiega ulica Grunwaldzka, która odgrywa kluczową rolę jako główna arteria drogowa dla zachodniej części Bydgoszczy. Co ważne, obiekt jest skrzyżowaniem dróg krajowych nr 25 oraz nr 80, a także stanowi integralną część Węzła Zachodniego, co zwiększa jego znaczenie w lokalnej infrastrukturze transportowej.

Na moście można podziwiać widok na basen górny śluzy Okole, zlokalizowane na kanale bydgoskim. W pobliżu znajduje się również starszy most drogowy na tym samym kanale, który został wybudowany w 1913 roku, stanowiący część historycznej architektury tego rejonu.

Historia

Most w Bydgoszczy, znany jako Most św. Antoniego, został wybudowany w ramach projektu związanego z Węzłem Zachodnim, który miał na celu połączenie nowo budowanej trasy W-Z z ulicą Grunwaldzką. Inwestycja ta obejmowała nie tylko budowę mostu nad rzeką Brdą, ale również drugiego mostu, który przebiega nad Kanałem Bydgoskim. Dodatkowo, w ramach projektu zbudowano wiadukt w nasypie kolejowym, nowoczesne skrzyżowanie, dwujezdniową ulicę Nad Torem oraz odpowiednie jezdnie, łącznice, a także chodniki i ścieżki rowerowe.

Prace budowlane związane z mostem zostały ukończone w 2002 roku. W ich zakresie znalazły się następujące zadania: wykonanie nawierzchni jezdni o powierzchni 1185 m², budowa kolektora zbiorczego wód deszczowych z mostu o długości 80 mb, montaż sprężystych barier ochronnych (100 mb), nawierzchnia epoksydowa chodników o powierzchni 605 m², umocnienie skarp oraz wykonanie schodów skarpowych. Odrestaurowano również umocnienie brzegowe.

Most oraz całe Węzło Zachodni zostały oddane do użytku 15 września 2002 roku. Całkowity koszt tej imponującej inwestycji wyniósł 78 milionów złotych, gdzie projekt oraz realizację zlecono bydgoskiej firmie „Rawex”. Most ten jest dostosowany do jednej jezdni, która posiada cztery pasy ruchu dla pojazdów. Dodatkowo, dla pieszych oraz rowerzystów znajdują się odpowiednie chodniki oraz ścieżka rowerowa.

W grudniu 2014 roku, na zachód od istniejącego mostu, firma Skanska rozpoczęła budowę kolejnego, równoległego mostu na Kanale Bydgoskim. W lipcu 2015 roku rozpoczął się montaż konstrukcji tego nowego obiektu, który ma długość 96 metrów. W nowym moście przewidziano trzy pasy ruchu – dwa do centrum oraz jeden w kierunku ulicy Bronikowskiego. Koszt budowy tego mostu wynosi 20,3 miliona złotych, a planowana data jego oddania do użytku, która początkowo miała przypadać na koniec października 2015 roku, ostatecznie odbyła się 1 grudnia 2015 roku.

Dane techniczne

Most, który został stworzony, jest wykonany w nowoczesnej konstrukcji zespolonej, łączącej stal i żelbet. Jego długość wynosi 83,2 metra, a szerokość to 20,2 metra.

Most ten składa się z trzech przęseł, których rozpiętości prezentują się następująco: 20,5 metra, 41,0 metra oraz ponownie 20,5 metra.

W konstrukcji nośnej zastosowano trzy stalowe dźwigary skrzynkowe, których wysokość jest zmienna. Dźwigary te są zespolone z żelbetową płytą pomostu, co zapewnia dużą stabilność i wytrzymałość.

Podpory mostu zostały zaprojektowane w formie skrajnych przyczółków oraz filarów pośrednich, które przyjmują formę litery „V”. Takie rozwiązania architektoniczne podnoszą nie tylko estetykę, ale także funkcjonalność konstrukcji.

Nośność mostu to 50 ton, co sprawia, że jest on w stanie obsługiwać różnorodne pojazdy. Obiektem zarządza Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy, który dba o jego odpowiednie utrzymanie i bezpieczeństwo użytkowania.

Obciążenie ruchem

Most św. Antoniego z Padwy jest istotnym elementem infrastruktury drogowej w Bydgoszczy, wyróżniającym się znacznym obciążeniem ruchem drogowym. W wyniku badań przeprowadzonych w 2006 roku stwierdzono, że podczas godzin szczytu, most obsługuje średnio około 2200 pojazdów na godzinę.

W rejonie mostu często występują zatory, co jest szczególnie zauważalne w okolicach sygnalizacji świetlnej znajdującej się na Węźle Zachodnim, gdzie pojazdy oczekują na możliwość kontynuacji jazdy.

Nazwa

W dniu 13 września 2002 roku ogłoszono wyniki konkursu organizowanego przez czytelników „Expressu Bydgoskiego” dotyczącego nadania nazw nowo powstałym mostom usytuowanym na Węźle Zachodnim. Zwycięzcą okazała się propozycja, aby nowa przeprawa nosiła imię św. Antoniego, który jest szczególnie czczony jako patron kościoła na Czyżkówku, doskonale widocznego z mostu.

Potwierdzenie wyboru dokonanego przez mieszkańców miało miejsce, gdy Rada Miasta Bydgoszczy 1 października 2002 roku zatwierdziła stosowną uchwałę, formalizując tym samym tę decyzję.

Przypisy

  1. Fundacja „Rozwój ATR”. Generalny pomiar cech ruchu drogowego na sieci komunikacyjnej miasta Bydgoszczy, 2006 r.
  2. Bydgoskie wydarzenia 2002 roku. Kalendarz Bydgoski 2003 r.
  3. Inwestycje drogowe w Bydgoszczy w latach 1990-2002. Opracowanie ZDMiKP w Bydgoszczy, marzec 2003 r.
  4. Magdalena Czachorowska "Słownik toponimów miejskich Bydgoszczy".
  5. Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II. Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski, 2012 r.
  6. W związku z budową przeprawy w poniedziałek drogowcy zamknęli wjazd z Grunwaldzkiej w Koronowską.
  7. http://bydgoszcz.naszemiasto.pl/wydarzenia/256535.html dostęp 28.10.2009 r.
  8. http://bydgoszcz.naszemiasto.pl/wydarzenia/212828.html dostęp 28.10.2009 r.

Oceń: Most św. Antoniego w Bydgoszczy

Średnia ocena:4.85 Liczba ocen:15