Most Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy


Most Kazimierza Wielkiego to ważna konstrukcja drogowa, która łączy różne części Bydgoszczy. Zbudowany z stalowo-żelbetowych elementów, jak sama nazwa wskazuje, jest to most zespolony, co nadaje mu dodatkową stabilność i wytrzymałość.

Usytuowany na rzece Brdzie, pełni on istotną rolę w komunikacji miejskiej, zapewniając płynny ruch zarówno samochodów, jak i pieszych.

Lokalizacja

Most Kazimierza Wielkiego jest kluczowym elementem infrastruktury w Bydgoszczy, który łączy obie strony rzeki Brdy. Znajduje się on w wschodniej części miasta, gdzie spina osiedla Bartodzieje oraz Kapuściska.

Bezpośrednio przez most przebiega Aleja Kazimierza Wielkiego, która skutecznie łączy ulice: Fordońską na lewym brzegu oraz Toruńską po stronie prawej.

Historia

Most o stalowej konstrukcji został oddany do użytku 30 października 2000 roku. Historia jego budowy sięga lat 40. XX wieku, gdy Bydgoszcz miała znacznie mniejszą populację. W 1997 roku opracowano projekt trasy Nowołęczyckiej, która miała połączyć ulice Fordońską i Toruńską. Planowano w nim budowę trzech mostów, dwóch przeznaczonych dla ruchu drogowego – wschodniego i zachodniego, oraz nasuwającego się mostu tramwajowego między nimi.

W wyniku ograniczeń budżetowych zdecydowano się na realizację jedynie jednego mostu, drogowego wersji zachodniej. W 1999 roku wykonano podpory, a rok później rozpoczęto montaż stalowej konstrukcji. Generalnym wykonawcą tego przedsięwzięcia było Mostostal Kraków S.A. Most otwarty dla ruchu 30 października 2000 roku.

Koszt całej inwestycji, obejmującej także budowę drogi Nowołęczyckiej, wyniósł 39 milionów złotych. Most zaprojektowano z jedną jezdnią, mającą dwa pasy ruchu, oraz z chodnikiem przeznaczonym dla pieszych i rowerzystów. Obecnie, w roku 2022, trwa budowa drugiej oraz trzeciej nitki mostu, które będą obejmowały jezdnię drogową o długości 253 metrów oraz torowisko tramwajowe mierzące 255 metrów. Każda z tych nowych części będzie miała sześć podpór, po trzy z każdej strony rzeki.

Koszt tej dodatkowej inwestycji według wstępnych szacunków miał wynieść 80 milionów złotych, przy czym zakładano, że dotacja z Unii Europejskiej pokryje 49 milionów złotych.

Fundusze na budowę drugiego (wschodniego) mostu drogowego oraz mostu tramwajowego, obydwa o długości 240 metrów, zostały ogłoszone w przetargu 21 sierpnia 2020 roku. Wsparcie finansowe z UE wynosiło 48 milionów złotych. Najtańsza oferta złożona przez firmę Trakcja opiewała na 153 miliony złotych, co przekraczało przewidziany budżet o 20 milionów. 5 lipca 2021 roku podpisano umowę na realizację tego projektu, z terminem zakończenia prac wyznaczonym na wrzesień 2023 roku. Teren budowy przekazano wykonawcy tego samego dnia, a już w maju 2022 roku rozpoczęto prace związane z usuwaniem konstrukcji mostu tramwajowego.

Dane techniczne

Most zbudowany jest w stalowej konstrukcji, co zapewnia mu dużą wytrzymałość. Całkowita długość wynosi 245,8 m, natomiast jego szerokość to 12,7 m.

Budowla składa się z pięciu przęseł o rozpiętościach: 38 m, 48 m oraz 72 m. Nośność konstrukcji zapewniają trzy stalowe dźwigary skrzynkowe, które utrzymują pomost wykonany z płyty ortotropowej.

Podpory mostu zrealizowane są w formie żelbetowych przyczółków i filarów pośrednich, które są żelbetowymi ramownicami posadowionymi na palach wierconych. Ważnym aspektem jest też przestrzeń żeglugowa znajdująca się pod mostem, która wynosi 5,7 × 20 m.

Nośność tego obiektu wynosi 50 ton. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy jest odpowiedzialny za administrowanie tym mostem.

Obciążenie ruchem

Most Kazimierza Wielkiego stanowi istotny element infrastruktury drogowej w Bydgoszczy, obciążony znacznym ruchem drogowym. W badaniach z 2006 roku ustalono, że w okresach szczytowych przez most przemieszcza się około 1960 pojazdów w ciągu godziny.

Na moście regularnie dochodzi do tworzenia się zatorów komunikacyjnych, co jest konsekwencją ograniczonej przepustowości pobliskich skrzyżowań, w tym alei Kazimierza Wielkiego z ulicami Fordońską oraz Toruńską.

Nazwa

W dniu 29 maja 2001 roku, Rada Miasta Bydgoszczy podjęła decyzję o nadaniu mostowi oraz ulicy prowadzącej przez tę przeprawę imienia króla Kazimierza Wielkiego. To wybitna postać w historii Polski, która otworzyła drogę do nadania praw miejskich dla Bydgoszczy jeszcze w 1346 roku.

Przypisy

  1. Dwa nowe mosty nad Brdą w Bydgoszczy. Jeden dla tramwajów, drugi dla samochodów [online], bydgoszcz.wyborcza.pl, 05.07.2021 r. [dostęp 28.04.2022 r.]
  2. Nowe mosty. Montują stalowe dźwigary. Raport nr 15 [online], www.bydgoszcz.pl [dostęp 28.04.2022 r.]
  3. Początek budowy nowych mostów na Brdzie. Zaczęli od wycinki drzew
  4. Nowe mosty w Bydgoszczy nabierają kształtów
  5. Wnioski o unijne wsparcie na most na Brdzie, Kujawską i Toruńską złożone. Bydgoszcz, 29.12.2016 r. [dostęp 03.10.2017 r.]
  6. 13 ofert na nowe bydgoskie mosty. Przetarg jak bój o życie
  7. Pierwsze elementy nowych bydgoskich mostów już na placu budowy. Zobacz inwestycję na zdjęciach z drona
  8. Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
  9. Fundacja „Rozwój ATR”. Generalny pomiar cech ruchu drogowego na sieci komunikacyjnej miasta Bydgoszczy, rok 2005/2006, Bydgoszcz wrzesień 2006 r.

Oceń: Most Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy

Średnia ocena:4.48 Liczba ocen:6