W Bydgoszczy, w wyjątkowej lokalizacji, znajdują się dwa mosty kolejowo-drogowe nad Kanałem Bydgoskim. Obydwa obiekty, wykonane w formie stalowych kratownic, zdecydowanie wyróżniają się na tle otoczenia. Mosty te, w tym kanale Bydgoskim, pełnią kluczową rolę w komunikacji transportowej regionu.
Warto zauważyć, że most drogowy jest osadzony na konstrukcji zdemontowanego mostu kolejowego, który został zbudowany w 1913 roku. Ta interesująca historia przeszłości dodaje wartości architektonicznej i kulturowej współczesnym budowlom.
Lokalizacja
Mosty łączą oba brzegi nowego fragmentu Kanału Bydgoskiego, który został ukończony w 1913 roku i znajduje się w zachodniej części Bydgoszczy, na osiedlu Flisy. Te inżynieryjne obiekty są usytuowane pod kątem w stosunku do kanału, tworząc kąt 44°.
Linia kolejowa nr 18, łącząca Kutno, Bydgoszcz i Piłę, przebiega przez most kolejowy, natomiast nad drogą znajduje się most drogowy, którym przebiega ulica Mińska. Około 350 metrów na zachód od mostu zlokalizowany jest przystanek kolejowy Bydgoszcz Zachód.
W bliskim sąsiedztwie mostów znajduje się śluza Czyżkówko, stanowiąca ważny element infrastruktury na Kanale Bydgoskim.
Historia
Most kolejowy, który obecnie funkcjonuje nad Kanałem Bydgoskim, ma swoją historię sięgającą lat 1910–1913. Jego budowa była odpowiedzią na konieczność stworzenia nowego odcinka Kanału Bydgoskiego, o długości 1,63 km, który wchodził w kolizję z istniejącą dwutorową linią kolejową łączącą Bydgoszcz z Piłą. Został zaprojektowany jako most kratownicowy, nawiązujący do konstrukcji Mostu Portowego, który działał już od 1862 roku.
W wyniku działań wojennych w 1945 roku most doznał drobnych uszkodzeń, jednak szybko przywrócono go do użytku w 1946 roku. Z biegiem lat, w 1973 roku, pierwotny most kratownicowy został zdemontowany z powodu braku możliwości instalacji trakcji elektrycznej. Na jego miejscu powstał nowy most kolejowy, który stylistycznie nawiązuje do dawnej konstrukcji. Zdjęte przęsło starego mostu umieszczono po północnej stronie linii kolejowej, gdzie PKP przekazały je miastu. Pięć lat później zadecydowano o adaptacji tego elementu do budowy mostu drogowego, co nastąpiło wraz z przedłużeniem ulicy Mińskiej do ul. Bronikowskiego.
Projektantem nowej konstrukcji był mgr inż. Konrad Kubiński z Biura Projektów Kolejowych w Gdańsku. Proces montażu wymagał przemieszczenia gotowego przęsła, co miało miejsce w latach 1982–1983. Wykonawcą tych prac było Płockie Przedsiębiorstwo Robót Mostowych, które na żelbetowej płycie umocowanej na oryginalnej stalowej konstrukcji z 1913 roku, wykonało nawierzchnię jezdni oraz chodniki. W 1992 roku dokonano remontu mostu drogowego przez bydgoską firmę Rawex, który obejmował zabezpieczenie antykorozyjne oraz umocnienie skarp wokół przyczółków.
Obecnie w sąsiedztwie mostu kolejowego znajdują się dwa identyczne mosty o konstrukcji kratowej. W dniu 23 stycznia 2017 roku most drogowy został zamknięty dla ruchu z powodu stwierdzenia uszkodzeń nawierzchni oraz płyty pomostu, co było podyktowane prawdopodobnym przeładowaniem przez ciężarowy pojazd. Od 15 lutego 2017 roku rozpoczęto prace zabezpieczające, które zakończono 28 lutego 2017 roku, co pozwoliło na wznowienie ruchu pojazdów o maksymalnej masie do 2,5 tony do czasu przeprowadzenia kapitalnego remontu.
Dnia 21 grudnia 2017 roku ogłoszono przetarg na prace remontowe, które obejmowały m.in. rozbiórkę istniejącej konstrukcji pomostu oraz budowę nowej, z większą nośnością, a także odwodnienie, remont przyczółków, chodników i dojazdów, wprowadzenie nowych barieroporęczy oraz piaskowanie i malowanie mostu, zapewniając mu tym samym ochronę przed korozją. Koszt całkowity prac był szacowany na kwotę od 5,1 do 6,4 miliona złotych. W przetargu wzięły udział trzy firmy: Want z Tczewa, Freyssinet Polska z Warszawy oraz Gotowski z Bydgoszczy. Ostatecznie kontrakt zrealizowała firma Want, której kosztorys opiewał na nieco ponad pięć milionów złotych. Prace rozpoczęły się 13 czerwca 2018 roku i zostały zakończone 29 listopada tego samego roku, co wiązało się z czasowym zamknięciem mostu dla ruchu samochodowego.
Równolegle do tych działań, również most kolejowy przeszedł remont na zlecenie PKP PLK, który obejmował m.in. czyszczenie i malowanie stalowej konstrukcji oraz wymianę torów, a całość prac miała wartość przekraczającą 2 miliony złotych.
Dane techniczne
Most kolejowy
Obiekt, który powstał w 1973 roku, został zaprojektowany jako stalowy, jednoprzęsłowy most kratowy, charakteryzujący się jazdą poniżej poziomu jezdni. Jego całkowita długość wynosi 58,45 m. Nośna konstrukcja mostu składa się z kratownicy, w której zastosowano połączenia nitowane. Odległość między dźwigarami głównymi to 8,62 m, natomiast ich wysokość osiąga 7,4 m. W rejonie mostu znajduje się przestrzeń żeglowna o wymiarach 4,7 × 24 m, co umożliwia żeglugi w tym rejonie.
Most ten został zaprojektowany tak, aby mogły nim przejeżdżać pociągi, których nacisk na oś nie przekracza 20 ton. Zarządcą tej ważnej infrastruktury kolejowej jest Zakład Linii Kolejowych w Bydgoszczy.
Most drogowy
Rok 1983 to czas, kiedy zamontowano drugi most, tym razem drogowy. Jego stalowa konstrukcja, ważąca około 350 ton, została wykorzystana w oryginalnej formie, pochodzącej ze zdemontowanego mostu kolejowego, który istniał w tej lokalizacji w latach 1910-1913. Most drogowy również jest jednoprzęsłowy, zbudowany w formie stalowej kratownicy z jazdą na dole, osiągając długość 55,95 m oraz szerokość 12,95 m.
Pomost mostu składa się z jezdni o szerokości 6 m oraz chodników o szerokości 2,7 m i 0,9 m. Przestrzeń żeglowna pod tym obiektem ma wymiary 4,7 × 35 m, co zapewnia odpowiednie warunki dla przepływu statków. Nośność użytkowa mostu wynosi 30 ton. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy sprawuje nad nim zarząd.
Przypisy
- Wąskie gardło Bydgoszczy przy kanale. Trwają prace przy mostach na Mińskiej. 23.07.2018 r. [dostęp 01.08.2018 r.]
- Most na Mińskiej otwarty. 29.11.2018 r. [dostęp 30.11.2018 r.]
- Most już z nową nawierzchnią. 15.11.2018 r. [dostęp 15.11.2018 r.]
- Kierowcy muszą omijać most na Mińskiej szerokim łukiem
- Firma z Tczewa zabiera się za przebudowę mostu na Mińskiej
- Most na Flisach – wkrótce remont
- Most na Kanale Bydgoskim czeka duży remont. Jest przetarg
- Przebudowa Mostu przez Kanał Bydgoski w ciągu ul. Mińskiej w Bydgoszczy
- Remont mostu. Prace będą prowadzone z lądu i z wody
- Marta Leszczyńska Czeka nas generalny remont mostu na Kanale Bydgoskim na Flisach
- Most na ul. Mińskiej zamknięty
- Remont
- Michalski Stanisław red.: Bydgoszcz wczoraj i dziś 1945–1980. Państwowe Wydawnictwo Naukowe. Warszawa-Poznań 1988.
- a b c d Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Most Władysława Jagiełły w Bydgoszczy | Kładka w Smukale | Śluza VI Bronikowskiego | Most Bernardyński w Bydgoszczy | Most im. Żeglugi Bydgoskiej | Most Jana Kiepury | Most Waleriana Hypszera w Bydgoszczy | Kładka Wenecji Bydgoskiej | Most Jerzego Sulimy-Kamińskiego w Bydgoszczy | Most kolejowy magistrali węglowej w Bydgoszczy | Kładka Krzysztofa Klenczona w Bydgoszczy | Most Esperanto w Bydgoszczy | Śluza Prądy | Most Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | Most Grunwaldzki w Bydgoszczy | Mosty Solidarności w Bydgoszczy | Mosty kolejowe w Bydgoszczy | Most w Smukale | Most Uniwersytecki w Bydgoszczy | Most św. Antoniego w BydgoszczyOceń: Most kolejowy nad Kanałem Bydgoskim