Most Władysława Jagiełły to niezwykła konstrukcja znajdująca się w Bydgoszczy, która łączy z dwóch stron rzekę Brdę. Ten most jest nie tylko kluczowym elementem komunikacji tramwajowej w mieście, ale także przykładem nowoczesnego inżynierii.
Most charakteryzuje się unikalną architekturą i stanowi istotny element miejskiego krajobrazu.
Lokalizacja
Most Władysława Jagiełły jest niezwykle istotnym obiektem, który łączy obie strony rzeki Brdy w zachodniej części Bydgoszczy. Jego obecność ma duże znaczenie dla lokalnego transportu, gdyż umożliwia tramwajom dotarcie do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna, co wpływa na komfort podróżnych.
W bezpośrednim sąsiedztwie mostu można dostrzec budynki Wyższej Szkoły Gospodarki, która stanowi ważny ośrodek edukacyjny w regionie. Dodatkowo, nieopodal znajduje się także historyczny obiekt, jakim jest Budynek Dyrekcji Kolei w Bydgoszczy, podkreślający znaczenie komunikacyjne tego miejsca.
Co ciekawe, most Władysława Jagiełły jest pierwszym podwieszanym mostem tramwajowym nie tylko w Bydgoszczy, ale w całej Polsce, co czyni go unikalnym symbolem nowoczesnego budownictwa i innowacji w transporcie publicznym w regionie.
Historia
Po zaprzestaniu działalności tramwajowej w 1990 roku wzdłuż ulicy Dworcowej, bydgoski dworzec kolejowy stracił swoje połączenie z siecią tramwajową. Przez następne dwadzieścia lat toczyły się intensywne dyskusje dotyczące różnych sposobów przywrócenia linii tramwajowej do dworca. Ostatecznie postanowiono zrealizować projekt budowy linii od ul. Focha, prowadzącej równolegle do ulicy Królowej Jadwigi. Linia ta miała być prowadzona przez nowy most na Brdzie, a następnie ulicą Dworcową do budynku dworca i dalej ulicą Zygmunta Augusta aż do pętli na ulicy Rycerskiej.
Cały projekt, zatytułowany „Budowa linii tramwajowej z centrum miasta do dworca kolejowego Bydgoszcz Główna z rozbudową ulic marszałka Focha, Naruszewicza, Dworcowej i Zygmunta Augusta w Bydgoszczy”, został stworzony przez konsorcjum składające się z firmy „Gotowski”, Uniwersytet Technologiczno-Przyrodniczy, Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego oraz Przedsiębiorstwo Obsługi Inwestycyjnej. Prace budowlane związane z mostem były prowadzone w latach 2011–2012 przez bydgoską firmę Gotowski Sp. z o.o.
Całkowity koszt budowy trasy tramwajowej wyniósł 70,4 miliona złotych, z czego 42,6 miliona złotych pochodziło z dofinansowania unijnego. Natomiast koszt samej budowy mostu wyniósł 12,2 miliona złotych. Uroczyste oddanie mostu do użytku wraz z nowoczesną linią tramwajową miało miejsce 24 listopada 2012 roku.
Dane techniczne
Most, który zdobył uznanie jako wantowy z pomostem zespolonym stalowo-żelbetowym, ma długość 82,6 m oraz przęsło o imponującej rozpiętości 70 m. Pylon, którego wysokość wynosi 26,7 m, jest pochylony w dwóch płaszczyznach i opiera się na solidnych żelbetowych blokach połączonych przyczółkiem. Konstrukcja mostu została opracowana z myślą o jego stabilności i estetyce.
Podwieszenie mostu tworzy sześć par lin, rozmieszczonych w układzie wachlarzowym. Dodatkowo, równowagę konstrukcji zapewniają trzy pary want, które są zakotwione w betonowych blokach. Ustrój nośny, na który składają się dwa dźwigary główne, współpracuje z płytą pomostu o zmiennej grubości, co gwarantuje wyjątkową wytrzymałość całej konstrukcji.
Na pomostach mostu znajduje się torowisko tramwajowe, które jest dostosowane do ruchu drogowego dla pojazdów uprzywilejowanych. Dodatkowo, użytkownicy mają do dyspozycji chodnik dla pieszych oraz ścieżkę rowerową, co znacząco podnosi jego funkcjonalność. Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy zarządza tym nowoczesnym obiektem, który jest znakiem postępu technologicznego i urbanistycznego w regionie.
Nazwa
Nazwa mostu, upamiętniająca jednego z najwybitniejszych władców w historii Polski, odnosi się do Mostu Królowej Jadwigi, który znajduje się nieco powyżej, a patronka tego mostu była żoną Władysława Jagiełły. Fascynująca historia związana z nadaniem tej nazwy miała miejsce 27 października 2010 roku, kiedy to decyzję tę podjęła Rada Miasta.
Warto zauważyć, że mieszkańcy Bydgoszczy już wcześniej zdecydowali, że most Władysława Jagiełły powinien nosić imię tego wspaniałego monarchi. W tej sprawie zorganizowano odpowiedni konkurs, który ogłosił Ratusz. W wyniku tego konkursu, który przeprowadzono z dużym zaangażowaniem bydgoszczan, jego zwycięzcą został lokalny mieszkaniec, Damian Szopiński.
Jednak w samym Ratuszu wzbudziło to kontrowersje, gdyż uznano, że proces nadawania nazw ulic i mostów leży w kompetencji Rady Miasta, co stawiało całą sprawę pod znakiem zapytania.
Przypisy
- http://www.bip.um.bydgoszcz.pl/binary/1163_tcm30-92137.pdf Uchwała LXXVII/1163/2010 z 27.10.2010 r.
- a b c d Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
Pozostałe obiekty w kategorii "Mosty i wiadukty":
Kładka w Smukale | Śluza VI Bronikowskiego | Most Bernardyński w Bydgoszczy | Most im. Żeglugi Bydgoskiej | Most Jana Kiepury | Most Waleriana Hypszera w Bydgoszczy | Kładka Wenecji Bydgoskiej | Most Jerzego Sulimy-Kamińskiego w Bydgoszczy | Most kolejowy magistrali węglowej w Bydgoszczy | Most obwodnicy nad Kanałem Bydgoskim | Most kolejowy nad Kanałem Bydgoskim | Kładka Krzysztofa Klenczona w Bydgoszczy | Most Esperanto w Bydgoszczy | Śluza Prądy | Most Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy | Most Grunwaldzki w Bydgoszczy | Mosty Solidarności w Bydgoszczy | Mosty kolejowe w Bydgoszczy | Most w Smukale | Most Uniwersytecki w BydgoszczyOceń: Most Władysława Jagiełły w Bydgoszczy