Kładka w Smukale


Kładka w Smukale to niezwykle interesujący obiekt mostowy, zlokalizowany nad rzeką Brdą w Bydgoszczy. Służy głównie do ruchu pieszego, co czyni ją kluczowym elementem infrastruktury dla mieszkańców oraz turystów odwiedzających ten region.

Most ten nie tylko ułatwia dostęp do różnych miejsc, ale również wpływa na estetykę otoczenia, stając się częścią lokalnego krajobrazu.

Lokalizacja

Kładka ulokowana jest w północno-zachodniej części Bydgoszczy, gdzie łączy osiedla Opławiec oraz Smukała. Droga prowadząca do przeprawy łączy ulice Opławiec i Smukalską. Ponadto, przez kładkę biegną różnorodne piesze szlaki turystyczne, co czyni to miejsce atrakcyjnym dla miłośników natury i pieszych wędrówek.

Wśród szlaków, które można tutaj odnaleźć, znajdują się:

  • szlak „Brdy” prowadzący z Brdyujścia w kierunku Bory Tucholskie,
  • szlak im. Leona Wyczółkowskiego ciągnący się od Osowej Góry do Pruszcza wzdłuż wschodniego brzegu Brdy,
  • szlak im. dr Stanisława Meysnera, który prowadzi z Myślęcinka do Tryszczyna w urokliwej dolinie Brdy.

Historia

Przeprawa, o której mowa, ma swoją niezwykłą historię sięgającą 1989 roku, kiedy to firma „Rawex” z Bydgoszczy rozpoczęła jej budowę. W tym czasie kładka była wyposażona w spawane kratownice stalowe, które pochodziły z istniejącego masztu energetycznego, poddawanego demontażowi.

Fundamenty konstrukcji opierały się na rurach stalowych, które zostały solidnie wbite w podłoże, co zapewniło stabilność obiektu. Z biegiem lat, w 1992 roku, firma „Rawex” przeprowadziła istotną przebudowę kładki, dostosowując ją do zmieniających się potrzeb użytkowników.

W 2017 roku kładka została poddana renowacji, co pozwoliło na utrzymanie jej w dobrym stanie technicznym. Na przestrzeni ostatnich lat, w 2022 roku, schody prowadzące na kładkę zostały zmienione na nasyp, co również wpłynęło na poprawę funkcjonalności tego ważnego obiektu.

Dane techniczne

Obiekt w Smukale, wybudowany w oparciu o solidną konstrukcję nośną, składa się z dwóch stalowych dźwigarów pełnościennych. Te dźwigary są podparte przez sześć podpór, z czego dwie zlokalizowane są bezpośrednio w nurcie rzeki. Rozpiętości przęseł kładki są zróżnicowane: środkowe przęsła mają długość 11,5 m, natomiast przęsła skrajne osiągają długość 7,5 m.

Nawierzchnia oraz poręcze kładki zostały wykonane z drewna, co nadaje im naturalny wygląd oraz odpowiednie właściwości użytkowe. Wsparcie konstrukcyjne w postaci stalowych ramownic zostało odpowiednio wzmocnione izbicami, co przyczynia się do zwiększenia stabilności całej budowli.

Całość jest dobrze oświetlona, co zapewnia bezpieczeństwo w godzinach nocnych. Dodatkowo wzdłuż kładki zainstalowano wodociąg, który pełni istotną rolę w infrastrukturze. Obiektem zarządza Zarząd Dróg Miejskich i Komunikacji Publicznej w Bydgoszczy.

Przypisy

  1. Bydgoszczanie mogą korzystać z trzech właśnie wyremontowanych kładek [online], Gazeta Wyborcza Bydgoszcz.
  2. Remontują przeprawę nad Brdą. Będą ją zamykać na czas robót.
  3. a b c d Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.
  4. WłodzimierzW. Bykowski WłodzimierzW., Weekend w drodze – interaktywny przewodnik rowerowy okolic Bydgoszczy, Bydgoszcz: Wydawnictwo Apeiron, 1999, ISBN 83-911441-0-0, OCLC 749444166.

Oceń: Kładka w Smukale

Średnia ocena:4.91 Liczba ocen:17