Port rzeczny w Bydgoszczy


Port rzeczny w Bydgoszczy jest istotnym punktem handlowym na mapie żeglugi śródlądowej w Polsce. Usytuowany na rzece Brdzie, ten port odgrywa kluczową rolę w transportowaniu towarów oraz wspiera rozwój regionalny.

Port należy do przedsiębiorstwa Żegluga Bydgoska, które zapewnia usługi transportowe i logistyczne dla wielu firm w regionie. Dzięki swojemu strategicznemu położeniu, port w Bydgoszczy staje się coraz bardziej popularny wśród przedsiębiorców.

Położenie

Port Handlowy Żeglugi Bydgoskiej znajduje się w dogodnej lokalizacji, przy ul. Przemysłowej 8. To miejsce usytuowane jest na północnym nabrzeżu rzeki Brdy, naprzeciw wyspy, która dodaje piękna temu malowniczemu rozwiązaniu wodnemu, oraz w bliskim sąsiedztwie dzielnicy Siernieczek.

Historia

Historia portów rzecznych w Bydgoszczy związek ma z dynamicznym rozwojem transportu towarowego, który miał miejsce w Bydgoskim Węźle Wodnym. W okresie intensywnego wykorzystania szlaku wodnego łączącego Wisłę i Odrę, szczególnie w drugiej części XIX oraz w pierwszej części XX wieku, w Bydgoszczy funkcjonowały aż trzy porty. Wśród nich najbardziej znany port znajdował się w pobliżu Rybiego Rynku, a także Port Drzewny w Brdyujściu oraz port na Zimnych Wodach, który był związany ze stocznią i fabryką maszyn.

W roku 2010, jedynym portem aktywnie wykorzystywanym w celach gospodarczych był port rzeczny Żeglugi Bydgoskiej, który zachował niezbędną infrastrukturę gospodarczą.

Okres pruski 1891-1920

Początek budowy portu rzecznego w dolnym biegu Brdy datuje się na 1891 rok, kiedy to powstało Bydgoskie Towarzystwo Żeglugi Holowniczej. Zgodnie z umową przedsiębiorstwo nabyło grunty w gminach podbydgoskich, takich jak Zimne Wody, Kapuściska, Siernieczek oraz Czersku Polskim, co wydatnie sprzyjało zabudowie składowo-przemysłowej wzdłuż nabrzeża. W 1897 roku rozpoczęto budowę rzecznego portu przeładunkowego na północnym brzegu zakola Brdy w Zimnych Wodach. Proces ten łączył się z przekopem meandru Brdy, co zaowocowało powstaniem wyspy na rzece oraz przekształceniem starorzecza w basen portowy.

W listopadzie 1897 roku uruchomiono kolej dojazdową, a w kolejnych latach budowano magazyny przystosowane do transportu towarów z barek do wagonów, montując również żuraw parowy oraz zwiększając powierzchnie składowe. W 1901 roku przedłużono bocznicę kolejową do ul. Fordońskiej, a w 1904 roku zamontowano nowoczesny żuraw o nośności 20 ton, a port osiągał zdolność przeładunkową sięgającą 2 tysięcy wagonów rocznie.

Okres międzywojenny 1920-1939

W okresie międzywojennym porty w Bydgoszczy doświadczyły istotnych zmian związanych z nową sytuacją polityczną. Zmiany te doprowadziły do spadku żeglugi na drodze wodnej Wisła-Odra, co w konsekwencji przełożyło się na mniejsze zlecenia oraz niedostateczne wykorzystanie możliwości przeładunkowych i magazynowych portu. W porcie realizowano różnorodne operacje takie jak magazynowanie i składowanie towarów, a także przeładunki na barki.

Okres okupacji 1939–1945

Podczas II wojny światowej w 1939 roku znaczne straty poniosły budynki magazynowe, w tym pięciopiętrowe magazyny zbożowe, które uległy zniszczeniu, a bocznica kolejowa została zdewastowana przez hitlerowców.

Okres po 1945

Po zakończeniu działań wojennych port został szybko wyremontowany i wznowił działalność. W październiku 1951 roku Żegluga Bydgoska oficjalnie przejęła port. Równocześnie przedsiębiorstwo uruchomiło dodatkowe porty w Poznaniu, Ujściu, Krzyżu oraz Kostrzynie nad Odrą. W latach 1973-1975 przeprowadzono szeroką rozbudowę, podczas której zbudowano nabrzeże o długości 430 metrów oraz zainstalowano pięć samojezdnych dźwigów na nowym torowisku. Nowy sprzęt mechaniczny oraz stawiane wieże oświetleniowe wzbogaciły funkcjonalność portu, który został skanalizowany z punktami do poboru pitnej wody oraz pogłębionym basenem portowym.

Dzięki tym zmianom bydgoski port stał się największym portem śródlądowym na drodze wodnej Wisła-Odra. Wcześniej, przed rozbudową, roczne przeładunki wynosiły 200 tys. ton, ale jak szacowano w latach 70. XX wieku, port osiągnął niesamowite 2 mln ton towarów rocznie. Niestety po 1981 roku nastąpił spadek przeładunków, kiedy w pierwszych sześciu miesiącach 1982 roku przeładunki spadły do zaledwie 330 tys. ton; większość sprzętu portowego pozostawała bezczynna, a wielu pracowników portu przeszło na wcześniejsze emerytury.

Obecnie głównie przeładunki dotyczą kruszyw budowlanych, które są wydobywane z Wisły i transportowane rzeką Brdą.

Przypisy

  1. http://www.firmy.net/transport-wodny-pasazerski/zegluga-bydgoska,QYXT2.html dostęp 18.01.2010 r.
  2. Turowski Stefan. Żegluga śródlądowa w Bydgoszczy w latach 1945-82. [w.] Kronika Bydgoska IX (1982-1985). Bydgoszcz 1988 r.
  3. a b c d e Brakowski Konrad. Wczoraj, dziś i jutro Żeglugi Bydgoskiej [w.] Kalendarz Bydgoski 1973 r.
  4. a b c Szcząchor Arleta. Tradycje Żeglugi Bydgoskiej – Lloyd Bydgoski 1891-1945. [w.] Kronika Bydgoska XXV (2003). Bydgoszcz 2004 r.
  5. od 1920 r. dzielnice Bydgoszczy

Pozostałe obiekty w kategorii "Obiekty związane z transportem i komunikacją":

Port lotniczy Bydgoszcz-Szwederowo | Lądowisko Bydgoszcz-10 Wojskowy Szpital Kliniczny | Marina Gwiazda w Bydgoszczy

Oceń: Port rzeczny w Bydgoszczy

Średnia ocena:4.92 Liczba ocen:17