Ulica Nowotoruńska w Bydgoszczy


Ulica Nowotoruńska jest istotnym elementem systemu komunikacyjnego w Bydgoszczy. Stanowi ona kluczowy szlak, który łączy różne części miasta, co czyni ją niezbędną dla codziennych podróży mieszkańców oraz odwiedzających.

Jej znaczenie w ruchu drogowym miasta nie może być przeceniane, gdyż odgrywa fundamentalną rolę w zapewnianiu sprawnego przepływu pojazdów oraz pieszych.

Przebieg

Ulica Nowotoruńska w Bydgoszczy rozciąga się, tworząc linię na kierunku północny zachód – południowy wschód, zaczynając od skrzyżowania z ul. Toruńską i kończąc na wschodnich granicach miasta. Jej długość wynosi około 8 km, co sprawia, że jest ona ważnym odcinkiem komunikacyjnym. Stanowi ona jedną z kluczowych arterii transportowych oraz tras wylotowych z Bydgoszczy, oferując alternatywę dla wspomnianej ulicy Toruńskiej.

W kierunku południowo-wschodnim, przebieg tej ulicy wytycza granice następujących jednostek urbanistycznych: Zimne Wody, Czersko Polskie, a także Łęgnowo I i II oraz Wypaleniska. Ulica, w niektórych fragmentach, zbliża się do Zbocza Łęgnowskiego, z którego rozpościera się malowniczy widok na bydgoskie zakole Wisły.

Na odcinku wschodnim, ulica wiedzie przez urokliwą Puszczę Bydgoską, co czyni ją nie tylko kluczową trasą komunikacyjną, ale również atrakcyjnym miejscem dla tych, którzy cenią sobie naturalne piękno.

Historia

Ulica Nowotoruńska, udzielająca znaczenia komunikacyjnego w Bydgoszczy, powstała w latach 1940–1944, w okresie okupacji niemieckiej. Stanowiła północno-wschodnią obwodnicę nowo budowanej w tym okresie przez władze III Rzeszy fabryki zbrojeniowej DAG Fabrik Bromberg. Przemysł ten zajmował ogromny obszar, wynoszący 23 km² na terenie Puszczy Bydgoskiej i koncentrował się głównie na produkcji materiałów wybuchowych, które były używane do napełniania pocisków oraz amunicji wojskowej.

Aby zapewnić właściwą komunikację dla potrzeb fabryki, stworzono tu sieć dziesiątek kilometrów torów kolejowych oraz setki kilometrów dróg. Oprócz Nowotoruńskiej, powstały także ulice Łęgnowska, Hutnicza, Chemiczna, Dąbrowa i inne. Ulica ta została wykonana w nowoczesnej jak na tamte czasy technologii betonowej, a nawierzchnia została pokryta płytami prefabrykowanymi.

Interesującym faktem jest to, że początkowo tylko zachodnia część Nowotoruńskiej przypadała w granicach administracyjnych Bydgoszczy. Dopiero w 1954 roku, po włączeniu obszaru zdemilitaryzowanej fabryki, przekształconej po 1945 r. w przedsiębiorstwo chemiczne (obszar Łęgnowo I), a następnie w 1977 roku, po włączeniu obszaru Łęgnowa II, cała długość ulicy znalazła się w granicach administracyjnych miasta.

Po zakończeniu II wojny światowej, Nowotoruńska zachowała swój tranzytowy charakter, stając się jedną z głównych tras wylotowych w kierunku Torunia oraz Warszawy. Na przełomie lat 70. i 80. była drogą państwową 19a, pełniąc rolę łącznika miasta z ówczesną drogą państwową nr 19 łączącą Pawłówek, Solec Kujawski i Toruń.

W roku 2001, w związku z budową alei Kazimierza Wielkiego oraz mostu nad Brdą, zachodni fragment ulicy przekształcono w dwujezdniową. W kolejnych latach, od 2010 do 2012, ulica przeszła gruntowny remont nawierzchni, co pozwoliło na poprawę jej stanu oraz zwiększenie komfortu podróży.

Obciążenie ruchem

Ulica Nowotoruńska w Bydgoszczy charakteryzuje się średnim natężeniem ruchu drogowego, co czyni ją jedną z bardziej zrównoważonych arterii w mieście.

Wyniki pomiarów ruchu z 2006 roku ujawniają interesujące dane: w godzinach szczytu, wzdłuż tego odcinka, przejeżdża do 500 pojazdów na godzinę.

Najwyższe obciążenie można zauważyć na fragmencie ulicy, przy skrzyżowaniu z aleją Lecha Kaczyńskiego. Warto zauważyć, że na wschód od ulicy Kieleckiej ruch jest znacznie mniej intensywny, oscylując w granicach 200 do 300 pojazdów na godzinę.

Obiekty

W okolicy ulicy Nowotoruńskiej można znaleźć wiele interesujących miejsc oraz obiektów, które przyciągają zarówno mieszkańców, jak i turystów. Do najważniejszych z nich należą:

  • hotel i kompleks sportowo-rekreacyjny „Centrum”,
  • Konarzewski dealer Volkswagen,
  • Bieranowski dealer Forda,
  • Bydgoskie Fabryki Mebli S.A.,
  • Sobiesław Zasada dealer Mercedes Benz,
  • Osiedle Awaryjne – powstałe w latach 1940–1944 dla kadry kierowniczej DAG Fabrik Bromberg, później przekształcone w osiedle mieszkalne usytuowane na terenie leśnym,
  • Gąsior sp. z o.o. – firma z branży opakowań dla przemysłu spożywczego.

Przypisy

  1. Pszczółkowski Michał, Czechowski Maciej: Eksploseum DAG Fabrik Bromberg wybuchowa historia Bydgoszczy - informator. Muzeum Okręgowe im. Leona Wyczółkowskiego w Bydgoszczy 2011 r.
  2. Lachamjer Jerzy: Technologia nitrogliceryny w zakładach Dynamit Nobel A.G. w Bydgoszczy. [w.] Kronika Bydgoska XXVIII 2006 r. Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy.
  3. Fundacja „Rozwój ATR”. Generalny pomiar cech ruchu drogowego na sieci komunikacyjnej miasta Bydgoszczy, rok 2005/2006, Bydgoszcz wrzesień 2006 r.
  4. Bydgoszcz wczoraj i dziś. Praca zbiorowa pod red. Stanisława Michalskiego. Państwowe Wydawnictwo Naukowe Warszawa-Poznań 1988 r.
  5. Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. V. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1979 r.
  6. Licznerski Alfons: Rozwój terytorialny Bydgoszczy. [w.] Kronika Bydgoska II. Bydgoszcz 1965 r.

Oceń: Ulica Nowotoruńska w Bydgoszczy

Średnia ocena:4.73 Liczba ocen:17