Ulica Szubińska to kluczowa arteria komunikacyjna w Bydgoszczy, zlokalizowana w południowo-zachodnim rejonie miasta. Jej znaczenie historyczne oraz współczesne sprawiają, że jest to najważniejszy wylot z Bydgoszczy kierujący w stronę Poznania.
Znana z życia komunikacyjnego regionu, ulica ta odgrywała istotną rolę jako część tras międzynarodowych. Warto zauważyć, że w przeszłości znajdowała się w ciągu dróg międzynarodowych E83 (do 1985 roku) oraz E261, a także drogi krajowej nr 5. Dziś, ulica Szubińska stanowi integralną część drogi wojewódzkiej nr 223, co dalej potwierdza jej znaczenie w ruchu drogowym.
Historia
Ulica Szubińska, która od czasów średniowiecza pełni rolę istotnego szlaku komunikacyjnego, prowadzi z Bydgoszczy w stronę Poznania. W okresie pruskim była znana jako Główna Droga. Dziś stanowi granicę pomiędzy bydgoskimi dzielnicami Błonie oraz Górzyskowo.
W wyniku rosnącego ruchu samochodowego po II wojnie światowej, zachodziła potrzeba rozbudowy tej ważnej ulicy. W związku z tym, szosa została poszerzona, co umożliwiło utworzenie dwóch jezdni, każda z dwiema liniami ruchu. W miarę wzrostu natężenia ruchu po roku 1990, na kilku kluczowych skrzyżowaniach, takich jak ul. Piękna, ul. Broniewskiego oraz, jako ostatnia, ul. Gnieźnieńskiej, zamontowano sygnalizację świetlną.
W dniu 18 maja 1961 roku doszło do dramatycznego incydentu związanego z tą ulicą. Otwarta, niezamknięta przez dróżnika zapora na przejeździe kolejowo-drogowym na końcu ul. Szubińskiej spowodowała, że pociąg uderzył w ciężarówkę. Na szczęście, choć wydarzenie było niebezpieczne, nie było ofiar w ludziach, ale sprawa trafiła przed bydgoski sąd, gdzie dróżnik musiał się tłumaczyć ze swojej nieuważności.
Również ul. Szubińska miała swoje miejsce w historii sportu. 5 maja 1961 roku odbył się tam czwarty etap XIV Wyścigu Pokoju. Wyścig rozpoczął się na Stadionie Zawiszy, a uczestnicy ruszyli w trasę o długości 182 kilometrów do Poznania. Ważnym momentem dla wyścigu był ostry start, który odbył się za wspomnianym przejazdem kolejowym.
Komunikacja
Na ulicy Szubińskiej, komunikacja ma swoje korzenie sięgające okresu międzywojennego, kiedy to władze miejskie wprowadziły kursy autobusowe na Glinki.
Ruch autobusów na tym odcinku był kontynuowany nawet w czasie okupacji niemieckiej, kiedy linia ta łączyła lotnisko z Osiedlem Gdańskim.
Po zakończeniu II wojny światowej, 16 stycznia 1949 roku, ponownie uruchomiono połączenia autobusowe, co przyczyniło się do wzrostu znaczenia ulicy w komunikacyjnym układzie miasta.
W latach 70-tych XX wieku rozpoczęto prace nad budową torów tramwajowych, jednak z uwagi na zmiany w planach transportowych, budowy nigdy nie ukończono, a istniejące torowisko zostało rozebrane. Mimo to, w osiach ulicy pozostawiono rezerwę terenową dla przyszłej linii tramwajowej.
Aktualnie na ulicy Szubińskiej kursują autobusy o numerach: 32N, 52, 53, 54, 55, 57, 59, 60, 64, 69, 79, 89, 91, 92 oraz 96.
W przeszłości funkcjonowały tu także linie autobusowe nr: 35N, 57N, 59 bis, 62, 93, 102 oraz 103.
Obciążenie ruchem
Ulica Szubińska jest jedną z głównych arterii komunikacyjnych Bydgoszczy, która odznacza się dużym natężeniem ruchu drogowego. W szczególności, pomiar przeprowadzony w 2005 roku przy skrzyżowaniu z ulicą Piękną wskazał na niezwykle wysoką liczba przejeżdżających pojazdów. W okresach szczytu komunikacyjnego sprawdzono, że przez ten odcinek drogi przejeżdża aż 43.483 pojazdy każdego dnia.
Miejsca i obiekty
Ulica Szubińska w Bydgoszczy jest miejscem, w którym można znaleźć różnorodne obiekty i instytucje. Oto niektóre z nich:
- Wojskowa Komenda Uzupełnień, zbudowana w 1884 roku, powstała w ramach rozbudowy miejskiej,
- Castorama, popularny market budowlany, gdzie można nabyć materiały i narzędzia,
- Centrum Szkolenia Sił Połączonych, instytucja wspierająca rozwój kompetencji wojska,
- cmentarz żydowski, który niestety nie istnieje, a jego historia jest ważnym elementem lokalnych tradycji,
- Klub Lotnik, miejsce spotkań pasjonatów lotnictwa,
- Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2, gdzie od połowy lipca 2020 roku umieszczono samolot Su-22M4 nr taktyczny 2028,
- Lidl, który rozpoczął swoją działalność w tej okolicy od 24 września 2020 roku.
Każde z tych miejsc posiada swoją unikalną historię oraz znaczenie dla mieszkańców i odwiedzających.
Przypisy
- Krzysztof Błażejewski. Nasze etapy wyścigu pokoju. „Express Bydgoski”, 07.05.2018 r.
- Stawiają Lidla i przebudowują ulicę Szubińską. Widać efekty.
- Nowy bydgoski Lidl będzie otwarty za dwa tygodnie. Jak do niego dojedziemy?
- Historia bydgoskich linii autobusowych – linia 52. [dostęp 24.02.2018 r.]
- Umiński, Janusz: Bydgoszcz i okolice: przewodnik, Sport i Turystyka, 1985 r.
- Uchwała nr 192 Rady Ministrów z dnia 02.12.1985 r. w sprawie zaliczenia dróg do kategorii dróg krajowych (M.P. z 1986 r. nr 3, poz. 16).
- Samochodowy atlas Polski 1:500 000. Wyd. V. Warszawa: Państwowe Przedsiębiorstwo Wydawnictw Kartograficznych, 1979 r., s. 52. ISBN 83-7000-017-7.
- Inteligentne Systemy Transportowe w Bydgoszczy. Część I - Diagnoza. Stan 2005 r.
- Dróżnik zapomniał o zamknięciu zapór. Pociąg wjechał na przejeździe w ciężarówkę. Kalendarium bydgoskie, 18.05.
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Ulica Świętej Trójcy w Bydgoszczy | Ulica Teofila Magdzińskiego w Bydgoszczy | Wełniany Rynek | Wenecja Bydgoska | Aleja Jana Pawła II w Bydgoszczy | Bydgoska Aleja Autografów | Plac Poznański w Bydgoszczy | Plac Zbawiciela w Bydgoszczy | Ulica Ferdynanda Focha w Bydgoszczy | Ulica Wojska Polskiego w Bydgoszczy | Ulica Stefana Batorego w Bydgoszczy | Ulica Stary Port w Bydgoszczy | Ulica Spichlerna w Bydgoszczy | Ulica Przyrzecze w Bydgoszczy | Ulica Przesmyk w Bydgoszczy | Ulica Podwale w Bydgoszczy | Ulica Pocztowa w Bydgoszczy | Ulica Nowotoruńska w Bydgoszczy | Ulica Niedźwiedzia w Bydgoszczy | Ulica Mostowa w BydgoszczyOceń: Ulica Szubińska w Bydgoszczy