Ulica Augusta Cieszkowskiego jest interesującym szlakiem w Bydgoszczy, który łączy ulicę Gdańską z ulicą Pomorską, znajdującą się w bydgoskim Śródmieściu. Ta ulica wyróżnia się jednorodnym kompleksem kamienic, które w doskonały sposób odzwierciedlają artystyczne tendencje architektury z przełomu XIX i XX wieku.
Bez wątpienia, August Cieszkowski jest jedną z bardziej intrygujących ulic w Bydgoszczy, która doskonale ilustruje ducha bydgoskiej secesji z okresu fin de siecle’u. Obejmuje ona różnorodne style architektoniczne, które przyciągają uwagę zarówno mieszkańców, jak i turystów.
Położenie
Ulica ta znajduje się w centralnej części Śródmieścia Bydgoszczy. Jej przebieg rozciąga się z kierunku południowego wschodu na północny zachód, zaczynając od skrzyżowania z ulicą Gdańską, aż do skrzyżowania z ulicą Pomorską. Na końcu ulicy w miejscu łączenia z ul. Pomorską można natknąć się na zbór metodystów. Natomiast kontynuacją ul. Cieszkowskiego w stronę południowo-wschodnią jest ul. Słowackiego, która prowadzi w kierunku popularnie zwanej dzielnicy muzycznej.
Historia
Ulica Augusta Cieszkowskiego, która została wytyczona w Bydgoszczy, ma swoją historię sięgającą czasów rozkwitu miasta w drugiej połowie XIX wieku. W 1851 roku, kiedy to powstawał dworzec kolejowy, lokalizacja obiektu była oddalona od dotychczasowego centrum Bydgoszczy, czyli Starego Miasta. To wydarzenie wywołało potrzebę urbanistycznej ekspansji, która nastąpiła w kierunku północnym oraz północno-zachodnim.
Po etapie budowy nowych kwartałów, zlokalizowanych wzdłuż głównych arterii miasta, takich jak ul. Gdańska, Dworcowa oraz Pomorska, nastał czas na tworzenie krótszych, prostopadłych ulic. Na tych ulicach mogły stanąć kamienice czynszowe, które przyczyniły się do dalszej zabudowy miasta. Ulica Augusta Cieszkowskiego została wytyczona w 1894 roku, łącząc ul. Gdańską z ul. Pomorską, a jej rozwój zbiegł się z okresem sprzyjającym inwestycjom budowlanym.
Warto zauważyć, że budynki wznoszone wówczas charakteryzowały się dużym rozmachem i nowymi wpływami stylistycznymi, co również wpłynęło na ich architekturę. W ciągu dekady, do 1905 roku, pierzeje ulicy były już zakończone, a wśród nowo powstałych kamienic znalazły się obiekty zaprojektowane przez uznanych bydgoskich architektów. Przykłady tych stylów to neorenesans, neobarok, malowniczy oraz secesyjny.
W pierwszym etapie budowy właścicielami działek byli przede wszystkim zamożni rentierzy, architekci oraz związani z branżą budowlaną przedsiębiorcy, którzy często budowali z myślą o przyszłej sprzedaży. Właśnie wtedy, na początku lat 90-tych XIX wieku, zakończono pierwsze kamienice, a najbardziej intensywna faza budowy miała miejsce w latach 1900–1903. Dalszy rozwój ulicy dokonano pod szyldem estetyki i dbałości o detale.
Ulica Cieszkowskiego wyróżniała się również odpowiednim wyposażeniem – bruk prostokątny, szerokie chodniki oraz nowoczesne oświetlenie. Dzięki tym udogodnieniom stała się ona miejscem zamieszkania dla ludzi o średnich i wysokich dochodach, takich jak urzędnicy, kupcy czy oficerowie. Ta sytuacja nie zmieniła się również w dwudziestoleciu międzywojennym.
Po roku 1990, wiele budynków przeszło renowację, a oryginalne elementy architektoniczne zaczęły być przywracane. Organizowane od 2008 roku festyny przez Stowarzyszenie Mieszkańców Ulicy Cieszkowskiego, takie jak „U-Rodziny Augusta Cieszkowskiego”, zyskały popularność, przyciągając zainteresowanie lokalnych mieszkańców i turystów.
W 2011 roku Rada Miejska podjęła decyzję o budowie ulicy Nowomazowieckiej, mającej na celu odciążenie ruchu na ul. Cieszkowskiego. Jednak realizacja planu została wstrzymana z powodu konieczności wyburzenia budynków Akademii Muzycznej. 25 lipca 2017 roku rozpoczęła się rewitalizacja ulicy, która miała na celu odtworzenie historycznego wizerunku. Projekt, którego szacowany koszt wynosił 3 miliony zł, po przetargu został zmniejszony do 2,5 miliona zł.
Prace rewitalizacyjne polegały na odtworzeniu pierwotnej nawierzchni z kamienia granitowego oraz stosowaniu stylowego oświetlenia. Ulica została wyremontowana i oddana do użytku 11 grudnia 2017 roku, z zachowaniem wielu elementów historycznych, w tym różnic w wysokości jezdni i chodnika. Mimo protestów mieszkańców, liczba miejsc parkingowych została zredukowana do 25.
Obecnie ulica Cieszkowskiego wzbogaca się również o nową sztukę, jak mural przedstawiający Józefa Święcickiego, odsłonięty w październiku 2018 roku. Całość zmian przyczynia się do pielęgnowania pamięci o historii ulicy, a także promowania jej jako atrakcyjnego miejsca do życia i odwiedzania w Bydgoszczy.
Nazwy
Ulica w Bydgoszczy, o bogatej historii, nosiła różnorodne nazwy na przestrzeni lat, które odzwierciedlają jej przemiany oraz zmiany społeczne i polityczne w regionie. Oto szczegółowy przegląd tych nazw:
- 1894-1920 – Moltkestraße (od imienia Helmut Karl Bernhard von Moltke, pruskiego feldmarszałka, który dowodził w czasie wojen Prus z Danią, Austrią oraz Francją)
- 1920–1939 – Augusta Cieszkowskiego (od hrabiego August Cieszkowskiego, znanego filozofa, ekonomisty i działacza społecznego, bliskiego przyjaciela Zygmunta Krasińskiego)
- 1939–1945 – Moltkestraße (nazwę tę przywrócono w okresie II wojny światowej)
- od 1945 – Augusta Cieszkowskiego (nazwa, która obowiązuje do dziś)
Zabudowa
Ulica Augusta Cieszkowskiego jest uważana za jedną z najbardziej efektownych architektonicznie arterii wśród bydgoskiego Śródmieścia, w pełni oddającą charakter i atmosferę epoki belle époque. Zabudowa tej ulicy idealnie ilustruje koegzystencję klasycznych form eklektycznych z nowoczesnym podejściem, jakie oferowała ornamentyka secesyjna i wczesny modernizm.
Projektowaniem pierzejowej zabudowy ulicy zajmowały się znakomitości bydgoskiego środowiska architektonicznego przełomu XIX i XX wieku, a wśród nich wyróżniają się postacie takie jak:
- Józef Święcicki – znany z eklektycznych kamienic, gdzie połączenie wzornictwa z elementami historyzującymi, takimi jak neorenesans czy neobarok, było kluczowe;
- Karl Bergner – projektant budynków eklektycznych z bogatymi detalami secesyjnymi, inspirowany głównie niemieckim stylem architektonicznym;
- Fritz Weidner, Rudolf Kern i Paul Böhm – pozostawili po sobie kamienice w stylu malowniczym, w których użyto nowatorskich, awangardowych środków stylistycznych, takich jak secesja i elementy nowoczesności.
Pierwsze budynki przy ulicy Cieszkowskiego, zlokalizowane na narożach z ul. Gdańską oraz Pomorską, reprezentowały styl eklektyczny z detalami wzorowanymi na renesansie oraz baroku. Budynki wznoszone po 1900 roku często zredukowały tradycyjne dekoracje sztukatorskie na rzecz bardziej awangardowej architektury, co przejawiało się w:
- niesymetrycznych fasadach,
- nieregularnej artykulacji otworów,
- malowniczym wtopieniu wieżyczek i wykuszy.
Kamienice, które powstały w tym okresie, charakteryzowały się znakomitymi, okazałymi szczytami oraz hełmami, co nadawało im wyjątkowego uroku. W dekoracji fasad występowały zarówno motywy historyzujące, jak akanty, rocaille, rozety i hermy, które zostały jednak przekształcone oraz uproszczone zgodnie z panującymi wówczas trendami artystycznymi rozwijającymi się na przełomie XIX i XX wieku.
Na bogato zdobionych fasadach kamienic można podziwiać rzeźbiarskie detale, takie jak:
- ornamenty geometryczne,
- stylizowane motywy roślinne,
- inicjały i symbole kartuszowe,
- rzeźby figuralne, zarówno płaskorzeźby, jak i pełne formy.
Symbolika dekoracji odnosząca się do „domu” ukazuje go jako miejsce odpoczynku i spokoju, ale także skłania do refleksji na temat przemijania oraz kontemplacji życia.
Zabytki
W 2015 roku w rejestrze zabytków znajdowała się przeważająca liczba budynków przy ulicy Cieszkowskiego, co podkreśla ich wartość historyczną i kulturową.
Kamienice
Numer | Nazwa obiektu | Rok budowy | Architekt | Styl architektoniczny | Rejestr zabytków | Notatki | Obraz |
1. | 1 Cieszkowskiego | 1903–1904 | Paul Böhm | secesja berlińska | _ | W 1945 roku kamienica straciła swój pierwotny wystrój, który został odtworzony w 1994 | _ |
2. | 2 Cieszkowskiego – 63 Gdańska | 1895–1897 | Józef Święcicki | eklektyzm, neobarok, neorenesans | _ | Świetny przykład kamienicy narożnej, będącej domem Józefa Święcickiego | _ |
3. | 3 Cieszkowskiego | 1903–1904 | Paul Böhm | secesja | _ | W okresie międzywojennym mieściła się tu Szkoła Przygotowawcza im. św. Kazimierza, a dr Jan Biziel był jednym z mieszkańców | _ |
4. | 4 Cieszkowskiego | 1899–1900 | Józef Święcicki | eklektyzm, neogotyk, secesja | _ | Od 1926 roku siedziba niemieckiego Banku Stadthagen | _ |
5. | 5 Cieszkowskiego | 1903–1904 | Ernst Peters, Franz Muhme | eklektyzm, modernizm | _ | W 1945 roku kamienica utraciła dekorację elewacji | _ |
6. | 6 Cieszkowskiego | 1897–1898 | Carl Meyer | eklektyzm | _ | Jedna z najstarszych kamienic, będąca domem miejskiego radcy budowlanego Carla Meyera | _ |
7. | 7 Cieszkowskiego | 1901–1902 | Karl Bergner | eklektyzm, secesja | _ | Budynek wyróżnia się portalem z dekoracją rozetową oraz pełnoplastyczną rzeźbą kobiety | _ |
8. | 8 Cieszkowskiego | 1899–1900 | Józef Święcicki | eklektyzm, secesja | _ | Dominujące motywy zdobień to stylizowane ornamenty roślinne wplecione w kartusze herbowe | _ |
9. | 9 Cieszkowskiego | 1900–1902 | Karl Bergner | eklektyzm, secesja | _ | Pierwszym właścicielem był kupiec Ephreim Moritz, a dekoracja zawiera alegoryczne postacie kobiet z atrybutami | _ |
10. | 10 Cieszkowskiego | 1902–1903 | Rudolf Kern | eklektyzm, secesja | _ | Asymetryczna dekoracja fasady z dominującymi elementami secesyjnymi | _ |
11. | 11 Cieszkowskiego | 1898–1899 | Józef Święcicki | eklektyzm, neogotyk, secesja | _ | W wykuszach znajduje się dekoracja sztukatorska z herbem Bydgoszczy | _ |
12. | 12 Cieszkowskiego | 1902–1903 | Victor Petrikowski | eklektyzm, secesja | _ | Posiada dekorację secesyjną z stylizowanymi liśćmi kasztanowca | _ |
13. | 13-15 Cieszkowskiego | 1902–1903 | Fritz Weidner | eklektyzm, secesja | _ | Kamienica z ryzalitami i wieżami, w której mieściła się pierwsza spółdzielnia budowlana | _ |
14. | 14 Cieszkowskiego | 1899 | Karl Bergner | eklektyzm, manieryzm | _ | Elewacja straciła swój pierwotny wystrój, ale wiele elementów jest zachowanych we wnętrzach | _ |
15. | 16, 18, 20 Cieszkowskiego | 1901–1903 | Karl Bergner | eklektyzm, secesja | _ | Trzy budynki o zunifikowanej elewacji i jednolitym wystroju secesyjnym | _ |
16. | 17 Cieszkowskiego | 1897–1898 | Józef Święcicki | eklektyzm, neogotyk | _ | W latach 1993−1994 zrekonstruowano detale architektoniczne | _ |
17. | 22 Cieszkowskiego | 1898–1899 | Fritz Weidner | eklektyzm, secesja | _ | Pełnoplastyczna rzeźba halabardnika na elewacji jest akcentem budynku | _ |
18. | 48 Pomorska – Cieszkowskiego | 1895–1896 | Józef Święcicki | eklektyzm, neobarok, neorenesans | _ | Kamienica narożna z dłuższym skrzydłem wzdłuż ul. Cieszkowskiego | _ |
19. | 24 Cieszkowskiego – 50 Pomorska | 1896–1899 | Karl Bergner | eklektyzm | _ | W 1994 roku zrekonstruowano zewnętrzny wystrój | _ |
Przypisy
- Rejestr zabytków nieruchomych – województwo kujawsko-pomorskie [online], Narodowy Instytut Dziedzictwa, 30.09.2024 r., s. 17–23 [dostęp 16.09.2015 r.]
- Bręczewska-Kulesza, Daria: Przegląd stylów występujących w bydgoskiej architekturze drugiej połowy XIX i początku XX stulecia
- Otwarcie ul. Cieszkowskiego dla ruchu bydgoszcz.pl [dostęp 10.12.2017 r.]
- Przebudowa ul. Cieszkowskiego od 25.07. [dostęp 21.09.2017 r.]
- Marta Leszczyńska Drogowcy zamknęli ruch na ul. Cieszkowskiego. Zaczął się remont
- W lipcu rozpoczęła się rewitalizacja ulicy Cieszkowskiego
- Anna Stankiewicz Dwa murale, a na nich August Cieszkowski. Który zyska uznanie?
- Święcicki zamiast Cieszkowskiego. Mamy projekt nowego muralu
- Na ścianie w Śródmieściu maluje "budowniczego Bydgoszczy"
- Mural w salonie Bydgoszczy. Oryginalny. I już go nawet trochę widać
- Święcicki już spogląda na swoją ulubioną ulicę
- Jastrzębska-Puzowska, Iwona: Od miasteczka do metropolii. Rozwój architektoniczny i urbanistyczny Bydgoszczy w latach 1850-1920. Wydawnictwo MADO. Toruń 2005. ISBN 83-89886-38-3, 978-83-89886-38-5
- Derenda Jerzy red.: Piękna stara Bydgoszcz. Tom I z serii: Bydgoszcz miasto na Kujawach. Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy. Bydgoszcz 2006. ISBN 83-916178-0-7, 978-83-916178-0-9
- Czachorowski Antoni red.: Atlas historyczny miast polskich. Tom II Kujawy. Zeszyt I Bydgoszcz. Uniwersytet Mikołaja Kopernika. Toruń 1997
- winter Piotr: Ulica Augusta Cieszkowskiego w Bydgoszczy. Zespół architektoniczny z przełomu XIX i XX wieku, Wojewódzki Ośrodek Kultury w Bydgoszczy, Bydgoszcz 1996
Pozostałe obiekty w kategorii "Ulice i place":
Aleja Adama Mickiewicza w Bydgoszczy | Aleja Ossolińskich w Bydgoszczy | Nowy Rynek w Bydgoszczy | Plac Kościeleckich | Rybi Rynek | Plac Józefa Weyssenhoffa w Bydgoszczy | Plac Teatralny w Bydgoszczy | Rondo Toruńskie w Bydgoszczy | Ulica Bernardyńska w Bydgoszczy | Ulica Długa w Bydgoszczy | Plac Solny w Bydgoszczy | Ulica Władysława Bełzy w Bydgoszczy | Ulica Wąska w Bydgoszczy | Ulica Toruńska w Bydgoszczy | Ulica Poznańska w Bydgoszczy | Ulica o. Augustyna Kordeckiego w Bydgoszczy | Ulica Nakielska w Bydgoszczy | Stary Rynek w Bydgoszczy | Ulica Królowej Jadwigi w Bydgoszczy | Ulica Trybunalska w BydgoszczyOceń: Ulica Augusta Cieszkowskiego w Bydgoszczy