Aeroklub Bydgoski to prężnie działające stowarzyszenie, które odgrywa kluczową rolę w regionie, będąc regionalnym oddziałem Aeroklubu Polskiego. Początki jego działalności sięgają okresu, kiedy to funkcjonował jako filia Aeroklubu Pomorskiego. W lutym 1946 roku, w wyniku dynamicznego rozwoju, Aeroklub Bydgoski zyskał samodzielność, stając się niezależną jednostką.
Główna siedziba aeroklubu znajduje się na Lotnisku Bydgoszcz-Biedaszkowo, które usytuowane jest w bliskim sąsiedztwie portu lotniczego Bydgoszcz-Szwederowo. Ta lokalizacja sprzyja aktywności lotniczej oraz organizacji imprez związanych z lotnictwem, przyciągając pasjonatów z całego regionu.
Lokalizacja
Siedziba aeroklubu ulokowana jest w południowo-zachodniej części Bydgoszczy, przy ulicy Biedaszkowo 28D. W pobliżu znajduje się lotnisko aeroklubowe, które od wschodu sąsiaduje z portem lotniczym Bydgoszcz.
Sekcje specjalistyczne
Aeroklub Bydgoski oferuje szeroki wachlarz sekcji, które umożliwiają członkom rozwijanie swoich pasji i umiejętności w różnych obszarach lotnictwa. W ramach klubu wyróżniamy następujące specjalistyczne sekcje:
- samolotowa, w tym mikrolotowa,
- szybowcowa,
- modelarska,
- Bydgoski Klub Seniorów Lotnictwa,
- spadochronowa,
- lotniarska.
historyczne
Historia
Tradycje sportów lotniczych w Bydgoszczy mają swoje korzenie w okresie międzywojennym, kiedy to rozpoczęto intensywne działania związane z szkoleniem pilotów. W szczególności w zakresie pilotażu samolotów, szybowców oraz spadochronów. Istotnym symbolem tej działalności jest Góra Szybowników zlokalizowana w bydgoskiej dzielnicy Fordon.
W 1935 roku powstał Aeroklub Pomorski w Toruniu, który posiadał filię w Bydgoszczy. Na jego terenie były rozwijane sekcje takie jak motorowa, szybowcowa, balonowa, spadochronowa, a także modelarstwo lotnicze. Niestety, hangar tegoż aeroklubu został zniszczony podczas II wojny światowej.
Po zakończeniu wojny, w Bydgoszczy powołano do życia Oddział Lotnictwa Cywilnego, który z sukcesem reaktywował szkołę szybowcową w Fordonie. 28 lutego 1946 zainaugurowano działalność Aeroklubu Bydgoskiego, którego głównym celem stało się szkolenie pilotów. Wkrótce po rozpoczęciu działalności, aeroklub zorganizował imponujące pokazy lotnicze, upamiętniające 600-lecie Bydgoszczy, w których uczestniczył marszałek Polski Michał Rola-Żymierski.
W 1947 roku aeroklub mógł pochwalić się 495 członkami, w tym 20 pilotami samolotowymi, 187 szybowcami, 15 skoczkami, oraz 25 modelarzami. Dysponowano wtedy samolotami Po-2 oraz szybowcami. Na tzw. polu ułańskim przy ulicy Szubińskiej, stworzono pole wzlotów i hangary.
Po tragicznych wydarzeniach, takich jak pożar obiektu w końcówce lat 40., władze Aeroklubu Polskiego podjęły decyzję o przeniesieniu sekcji samolotowej do Inowrocławia, a szybowcowej do Fordonu. W latach 1950-1956, dzięki determinacji pasjonatów lotnictwa z Bydgoszczy, udało się uniknąć likwidacji aeroklubu, a szybowcowe szkolenie realizowane w Fordonie znalazło się w czołówce najlepszych w Polsce.
Kolejnym istotnym krokiem było założenie warsztatów oraz stolarni Bydgoskiego Ośrodka Lotnictwa przy ul. Jagiellońskiej oraz na Wyspie Młyńskiej. W 1958 roku siedziba aeroklubu została przeniesiona na lotnisko przy ul. Biedaszkowo, gdzie w latach 1958-1964 wybudowano wojskowy port lotniczy z odpowiednią infrastrukturą nawigacyjną oraz hangary dla aeroklubu.
W 1963 roku nastąpiła likwidacja szkoły szybowcowej w Fordonie, a jej kadra i wyposażenie zostały włączone do Aeroklubu Bydgoskiego. Dodatkowo, w 1980 roku powstała filia Aeroklubu Bydgoskiego w Pile. Działalność sportowa rozkwitała poprzez różnorodne sekcje, takie jak szybowcowa, samolotowa, spadochronowa, modelarstwa lotniczego (w 1957 roku) oraz lotniarska (w 1974 roku).
W historii aeroklubu jego członkowie, w tym szybownicy, spadochroniarze oraz modelarze, odniesli znaczące sukcesy zarówno na arenie krajowej, jak i międzynarodowej. Niestety, 14 lipca 2020 roku, w tragicznym wypadku podczas szkolenia, samolot typu Tecnam spadł na płytę lotniska i zapalił się, co zakończyło się śmiercią zarówno instruktora, jak i kursanta.
Działalność sportowa
Sekcja szybowcowa
Bydgoscy piloci rozpoczęli swoją przygodę z szybowcami już w 1947 roku, zdobywając pierwsze srebrne i złote odznaki. W okresie od 1950 do 1958 roku, sekcja szybowcowa Aeroklubu miała swoją bazę w szkole szybowcowej w Fordonie. Przypadł jej zaszczyt zajęcia 2. miejsca w 1953 roku, a zaledwie rok później – 1. miejsca w rentach szybowcowego szkolenia w Polsce. W tamtym czasie dysponowano takimi szybowcami jak SG 38, IS-C Żuraw, Grunau Baby oraz SZD-10 Czapla.
W latach 60. XX wieku bydgoscy szybownicy zaczęli odnosić istotne sukcesy na krajowych i międzynarodowych zawodach. Jan Wróblewski dwukrotnie sięgnął po tytuł mistrza świata (klasa otwarta 1965 i klasa standard 1972), a także zdobył wicemistrzostwo w 1970 roku. Regularnymi medalistami mistrzostw Polski byli m.in. Alfred Bzyl, Tadeusz Gołata oraz Marian Torz. W 1963 roku Wróblewski ustanowił rekord świata w przelocie docelowo-powrotnym na trasie 680 km między Lesznem a Olsztynem. Natomiast 14 lipca 1968 roku, Alfred Bzyl wraz z Ludwikiem Piaseckim ustanowili rekord Polski w przelocie po trójkącie długości 500 km w kategorii szybowców dwumiejscowych. Bzyl ponadto zdobył dwukrotnie tytuł w memoriale Ryszarda Bitnera w latach 1967 i 1968.
W latach 60., 70. i 80. XX wieku aeroklub przeszkolił kilka tysięcy pilotów, którzy zdobyli 250 srebrnych oraz 55 złotych odznak szybowcowych, a także 18 złotych odznak z trzema diamentami, co stanowi najwyższe trofeum dla szybowników. Warto również zaznaczyć, że Jan Wróblewski, jako jedna z niewielu osób, otrzymał Medal Lilienthala od Międzynarodowej Federacji Lotniczej w 1972 roku.
Sekcja samolotowa
Bydgoszcz od lat cieszy się bogatymi tradycjami w szkoleniu pilotów i mechaników lotniczych. W latach 1920–1939 operowały tutaj Szkoła Pilotów (założona w 1920) oraz Centralna Szkoła Mechaników Lotniczych (założona w 1924). Te dwie instytucje połączyły się aby utworzyć Centrum Wyszkolenia Lotnictwa nr 2 oraz Cywilną Szkołę Mechaników Lotniczych. W gronie znanych absolwentów tych szkół znajdują się takie postaci jak Franciszek Żwirko, Stanisław Skarżyński oraz wielu innych, w tym Karol Pniak, Stanisław Płonczyński i Zygmunt Puławski.
W powojennej rzeczywistości piloci Aeroklubu Bydgoskiego zaczęli rozwijać swoje umiejętności w sporcie samolotowym, zdobywając liczne tytuły mistrza Pomorza oraz wicemistrzostwo Polski w 1968 roku (Ludwik Merło). Jak również zajmowali czołowe lokaty w międzynarodowych rajdach lotniczych, a w latach 70. i 80. XX wieku kilkunastu pilotów z aeroklubu reprezentowało Polskę w zawodach rajdowo-nawigacyjnych oraz w lataniu precyzyjnym, m.in. Ludwik Merlo, Lech Szutowski, Władysław Koślicki czy Alfred Bzyl. W sumie, w latach 1957–1986 na bydgoskim lotnisku przeszkolono około 430 pilotów, którzy weszli w szeregi lotnictwa wojskowego, cywilnego i usług agrolotniczych.
Sekcja spadochronowa
Od 1957 roku na lotnisku Aeroklubu Bydgoskiego rozwijało się spadochroniarstwo, które w latach 70. XX wieku przyniosło liczne tytuły mistrzów i wicemistrzów Polski. Wśród wybitnych zawodników można wymienić Grażynę Olbrycht, Leszka Biernata oraz Stanisława Barwika. W 1973 roku drużyna Aeroklubu Bydgoskiego zdobyła tytuł mistrza Polski, a w 1975 roku – wicemistrza. Wiele znakomitych spadochroniarzy, jak Czesław Robak czy Andrzej Kowalski, otrzymało odznaki spadochronowe z trzema diamentami. Dodatkowo, w 1962 roku, Andrzej Kowalski zademonstrował pierwszy w Polsce skok z odrzutowca przy użyciu katapulty.
W 1991 roku powstał Oddział XI Związku Polskich Spadochroniarzy, a w latach 1998–2002 funkcjonowała pierwsza w Polsce prywatna szkoła spadochronowa „Daymos”. Ponadto, w 1980 roku odbyły się po raz pierwszy Międzynarodowe Zawody Spadochronowe o Puchar Bydgoszczy.
Sekcja modelarstwa lotniczego
Sekcję modelarstwa lotniczego założono w 1957 roku, przejmując dwie istniejące modelarnie w Bydgoszczy po Lidze Lotniczej. W latach 70. modelarstwo cieszyło się ogromną popularnością, prowadząc do utworzenia 43 warsztatów dla młodzieży. Do 1976 roku zdobyto aż 16 medali w mistrzostwach Polski, w tym 7 złotych, 3 srebrne oraz 6 brązowych. Czołową postacią tej dyscypliny był Tadeusz Kokoczewski, który zdobył mistrzostwo świata w drużynie w 1974 roku oraz uzyskał tytuł siedmiokrotnego mistrza Polski.
Sekcja lotniarska
Aeroklub Bydgoski zapisał się w historii, tworząc w 1974 roku pierwszą w Europie oficjalną sekcję lotniarską, założoną dzięki inicjatywie Krzysztofa Kosiora oraz Ryszarda Łączkowskiego. Zawodnicy bydgoscy, jak Bogdan Kantorski czy Andrzej Kowalski, stali się pionierami tej pasji w Polsce. Treningi odbywały się na Górze Szybowników, a w 1975 roku zorganizowano I Ogólnopolski Zlot Lotniarzy. W latach 1975–1980 przeszkolono 58 lotniarzy, którzy tworzyli i doskonalili swój własny sprzęt. Z biegiem lat, w latach 80. XX wieku, ta dyscyplina ewoluowała ku motolotniarstwu. W kolejnych latach, zawodnicy Aeroklubu Bydgoskiego zdobyли szereg wyróżnień krajowych, a Karol Kubit jako członek reprezentacji narodowej zdobył drużynowe mistrzostwo świata w 1994 roku. W latach 90. XX wieku przyciągnięto społeczność do paralotniarstwa, co doprowadziło do wystąpienia sekcji mikrolotowej, łączącej zarówno motolotniarzy, jak i pilotów samolotów ultralekkich.
Bydgoski Klub Seniorów Lotnictwa
Bydgoski Klub Seniorów Lotnictwa został założony w 1961 roku. Jego pierwszym prezesem był Jan Kieżun, który był również organizatorem przedwojennej Szkoły Pilotów w Bydgoszczy. Klub aktywnie angażował się w działania popularyzatorskie, dokumentując historię lotnictwa w regionie Pomorza i Kujaw, a także upamiętniając istotne postacie związane z bydgoskim lotnictwem.
Do osiągnięć Klubu należy m.in. pomnik Lotników Ziemi Bydgoskiej, który znajduje się na Błoniu, powstały w 1980 roku, oraz pomnik Ikara, upamiętniający szkołę szybowcową w Fordonie, ufundowany w 2002 roku. Klub zrealizował również wiele tablic pamiątkowych, w tym upamiętniające Adama Juliusza Zaleskiego (1990) oraz Bolesława Orlińskiego (2004). Oprócz tego, powstały tablice zbiorowe dla lotników, którzy polegli na frontach II wojny światowej.
Kiedy w 1990 roku na wniosek Klubu Seniorów Lotnictwa Aeroklub Bydgoski otrzymał imię ppłk pil. Adama Juliusza Zaleskiego, to był to zasłużony pierwszy komendant Szkoły Podoficerów Lotnictwa dla Małoletnich w Bydgoszczy, który tragicznie zginął w 1940 roku w Charkowie. Z tej okazji dwóm szkołom podstawowym, ośmiu ulicom oraz osiedlu w Fordonie (Szybowników) nadano nazwy związane z historią bydgoskiego lotnictwa.
Prezesi Aeroklubu
Poniżej przedstawiamy wyselekcjonowaną listę prezesów Aeroklubu Bydgoskiego, obejmującą najważniejsze postacie, które miały wpływ na jego rozwój w różnych okresach historycznych.
- 1946-… wojciech wojewoda,
- 1956–1957 kazimierz mindak,
- 1958-1959 stanisław zarębski,
- 1960-1963 czesław filipiak,
- 1964-1966 zygmunt delatowski,
- 1967-1968 franciszek kukliński,
- 1968-1977 adam kwaśniewski,
- 1977-1978 wincenty domisz,
- 1978-1981 stefan bielawski,
- 1981-1982 władysław przybylski,
- 1982–1983 jan rostowski,
- 1983-1985 andrzej barkowski,
- 1985-… władysław przybylski.
Przypisy
- Małgorzata Oberlan Tragiczny wypadek na budowie. Czy uratują twarz pracownika?, Express Bydgoski nr 206, 03.09.2020 r.
- Zenon Chwaliszewski: Bydgoski Klub Seniorów Lotnictwa [w:] Kalendarz Bydgoski 2013.
- Kaliński Arkadiusz. Działalność I Cywilnej Szkoły Mechaników Lotniczych i kursów lotniczych przy Szkole Przemysłowej w Bydgoszczy (1924-1930). [w.] Kronika Bydgoska XXIII.
- Arkadiusz Kaliński: Bydgoskie lotnisko w latach 1916-1939 (cz. 2) [w:] Kronika Bydgoska XX.
- Piotr Dudek, Zbigniew Włodarczak, 2006, Paralotniarstwo, Bydgoszcz, Wyd. ARETE, ISBN 83-915997-1-X.
- Bogdan Zakrzewski: Naśladowcy Ikara [w:] Kalendarz Bydgoski 1978.
- Zbigniew Kuras: Sport wyczynowy w województwie bydgoskim (pomorskim) w latach 1945-1956 [w:] 100 lat sportu na Kujawach i Pomorzu. Praca zbiorowa pod red. Prof. dr hab. Włodzimierza Jastrzębskiego. Centralny Ośrodek Informacji Turystycznej oddział w Bydgoszczy 1993.
- Włodzimierz Jastrzębski: Sport na Kujawach i Pomorzu w latach II Rzeczypospolitej [w:] 100 lat sportu na Kujawach i Pomorzu. Praca zbiorowa pod red. Prof. dr hab. Włodzimierza Jastrzębskiego. Centralny Ośrodek Informacji Turystycznej oddział w Bydgoszczy 1993.
- Encyklopedia Bydgoszczy. t.1. praca zbiorowa pod red. Włodzimierza Jastrzębskiego. Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy. Bydgoszcz 2011. ISBN 978-83-926423-3-6, str. 264.
- http://aeroklubbydgoski.pl/?page_id=340 dostęp 08.01.2017 r.
- a b c d e http://www.prawomiejscowe.pl/institution/16897/legalact/691/16897/pdfpreview dostęp 10.01.2017 r.
Pozostałe obiekty w kategorii "Inne obiekty":
Budynek oddziału NBP w Bydgoszczy | Budynek kina Adria w Bydgoszczy | Bank Pocztowy | Budynek Prewencji Policji w Bydgoszczy | Zakład Karny w Bydgoszczy-Fordonie | Klub Literacko-Artystyczny w Bydgoszczy | Zapora wodna Smukała | Pałac II WSG BydgoszczOceń: Aeroklub Bydgoski