Kolejowe Zakłady Łączności


Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o. to renomowane przedsiębiorstwo, które pełni ważną rolę w polskim przemyśle kolejowym. To jednocześnie członek Grupy PKP, co podkreśla jego znaczenie w krajowym systemie transportowym. Siedziba firmy znajduje się w Bydgoszczy, co sprawia, że jest ona kluczowym punktem na mapie polskiego sektora kolejowego.

Zakłady te specjalizują się w produkcji oraz dostarczaniu nowoczesnych systemów, które służą do obsługi komunikacji w obszarze kolejowym, jak i pozakolejowym. Wśród ich ofert znajdują się innowacyjne rozwiązania, takie jak:

  • systemy informacji pasażerskiej,
  • systemy łączności kolejowej,
  • systemy monitoringu,
  • systemy biletowe,
  • stacje ładowania pojazdów elektrycznych.

Ich technologia przyczynia się do poprawy funkcjonalności całego systemu transportu kolejowego, a także przyciąga klientów, którzy oczekują skutecznych i innowacyjnych rozwiązań. Dzięki współpracy z Polskimi Kolejami Państwowymi, Kolejowe Zakłady Łączności są w stanie dynamicznie rozwijać swoje oferty, co stawia je w czołówce producentów w Polsce.

Historia

Kolejowe Zakłady Łączności mają bogatą historię, która sięga 1852 roku. Powstały one w Bydgoszczy, wówczas jako Warsztaty Elektrotechniczne, znane również jako (Telegraphen Werkstatt), przy Bydgoszczy Głównej. Ich działalność początkowo związana była z Królewsko-Pruską Dyrekcją Kolei Wschodniej, która miała siedzibę w Bydgoszczy. W tym czasie warsztaty zajmowały się głównie wykonywaniem prac remontowych związanych z napowietrznymi liniami telekomunikacyjnymi oraz sprzętem związanym z telefonami i telegrafami. Dodatkowo, do ich zadań należało utrzymanie nowo powstających linii kolejowych na terenie Prus.

W okresie dwudziestolecia międzywojennego, przedsiębiorstwo zostało przekształcone w Warsztaty Telegraficzne, a w 1927 roku zmieniło nazwę na Warsztaty Sygnałowe w Bydgoszczy. To oznaczało, że zakres ich działalności został rozszerzony o remonty urządzeń sygnalizacyjnych, niezbędnych do prawidłowego funkcjonowania ruchu kolejowego. W 1928 roku zakład zatrudniał 135 pracowników, jednak w czasie wielkiego kryzysu liczba zatrudnionych zmniejszyła się do 59, w tym 10 osób zatrudnionych w charakterze umysłowym.

Po zakończeniu II wojny światowej zakłady stały się jedynym w Polsce przedsiębiorstwem, które należało do resortu kolei i zajmowało się produkcją specjalistycznych urządzeń łączności kolejowej. Dodatkowo, realizowały one instalację oraz uruchamianie automatycznych central telegraficznych i urządzeń telegrafii wielokrotnej na terenie całej PKP. W tym czasie nosiły nazwę PKP Warsztaty Elektroniczne, jednak w 1950 roku zmieniły ją na PKP Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy. Lata 60. i 70. XX wieku były czasem dynamicznego rozwoju tych zakładów, które zostały uznane przez Ministerstwo Komunikacji za kluczowe zaplecze rozwojowe dla PKP w obszarze urządzeń łączności oraz usług dla podróżnych.

W latach 70. wybudowano nową siedzibę przedsiębiorstwa przy ulicy Ludwikowo, a także unowocześniono park maszynowy. W 1981 roku Zakłady zatrudniały aż 650 osób, stając się jedynym dostawcą automatycznych central telefonicznych i telegraficznych dla Ministerstwa Komunikacji. Oferowały także traktów telefonii i telegrafii wielokrotnej, automatów biletowych oraz różnego rodzaju urządzeń łączności kolejowej.

W 1996 roku Zakłady przeszły proces przekształcenia w spółkę prawa handlowego. Kolejnym istotnym momentem było zdobycie w 2009 roku nagrody im. Ernesta Malinowskiego za innowacyjny system informacji pasażerskiej oparty na tablicach LCD. Z kolei w styczniu 2013 roku PKP Informatyka zakupiła 100% udziałów KZŁ od PKP, co przyczyniło się do włączenia ich do Grupy PKP Informatyka.

Stan obecny

Obecnie Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o. są częścią grupy kapitałowej Polskich Kolei Państwowych, co stanowi istotny element ich działalności. W ramach rozwoju technologii na polskich dworcach kolejowych zainstalowano system dynamicznej informacji pasażerskiej, który jest powszechnie stosowany i pozwala na efektywne przekazywanie informacji pasażerom.

Kolejowe Zakłady Łączności sp. z o.o. były pionierem w instalacji urządzeń tego systemu, jako pierwsza firma w Polsce, zgodnie z obowiązującymi wymogami PKP Polskich Linii Kolejowych S.A., szczegółowo określonymi w instrukcji Ipi-6. Pierwsza instalacja miała miejsce na linii kolejowej 447 Grodzisk Mazowiecki – Warszawa Włochy w marcu 2020 roku. Dalej, KZŁ Bydgoszcz zademonstrowały swoje innowacyjne podejście, stając się pierwszym dostawcą urządzeń, które pracują w ramach Centralnej Aplikacji Dynamicznej Informacji Pasażerskiej, zarządzanej przez narodowego zarządcę sieci kolejowej – PKP PLK S.A. Warto zaznaczyć, że już w grudniu 2018 roku firma zainstalowała tablice na linii obwodowej w Warszawie.

Wyświetlane informacje są zgodne z wymogami interoperacyjności (TSI) ustanowionymi w rozporządzeniu Komisji Europejskiej, co zapewnia ich dużą efektywność. Wysoka jasność, kontrast oraz rozdzielczość zastosowanych wyświetlaczy sprawiają, że komunikaty są czytelne nawet w intensywnym nasłonecznieniu.

Produkcja tablic przez KZŁ uwzględnia najnowsze zalecenia polskiego zarządcy sieci kolejowej, co skutkuje ich wysoką odpornością na niekorzystne warunki atmosferyczne, kompatybilnością elektromagnetyczną oraz dużą wydajnością. Urządzenia te były poddawane licznym testom w wyspecjalizowanych laboratoriach, w tym na ich odporność na akty wandalizmu, szczelność oraz zakłócenia elektromagnetyczne. Uwarunkowania, w jakich te urządzenia pracują, są niezwykle trudne, obejmujące nie tylko powszechny pył kolejowy, ale również ekstremalne warunki atmosferyczne, takie jak intensywne nasłonecznienie oraz zakłócenia wynikające z pobliskiej trakcji elektrycznej.

Kolejnym istotnym obszarem działalności KZŁ jest system łączności kolejowej, znany jako SLK – system łączności dyspozytorskiej. To nowoczesne rozwiązanie technologiczne gwarantuje pełną komunikację pomiędzy lokalnym centrum sterowania (LCS) oraz posterunkami. System cieszy się uznaniem wśród pracowników kolei, dzięki czemu od lat jest wykorzystywany jako centralny element dyspozytorskiego podejścia do zarządzania ruchem kolejowym. KZŁ regularnie aktualizuje i modernizuje system, zapewniając jeszcze lepszą funkcjonalność, w tym w trudnych sytuacjach, takich jak zdarzenia na szlaku.

Firma ta posiada również uprawnienia do stosowania na liniach kolejowych własnego Systemu Monitoringu Obiektów Kolejowych (SMOK), stosowanego na przejazdach kolejowo-drogowych kategorii B. Obecnie trwają prace nad finalizowaniem systemu dla kategorii A.

W obszarze sprzedaży biletów, Kolejowe Zakłady Łączności są również liderem, dostarczając mobilne automaty biletowe, które są wykorzystywane w pociągach Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej oraz Kolei Wielkopolskich. Od momentu wprowadzenia na rynek parkomatów w 2003 roku, firma sukcesywnie rozwija tę część swoich działalności, wprowadzając parkomaty do wielu stref płatnego parkowania w Polsce.

W 2017 roku Spółka rozszerzyła swoją ofertę, wprowadzając na rynek stacje ładowania pojazdów elektrycznych, pod marką ecoMOTO. Urządzenia te zaczęły funkcjonować przy największych polskich dworcach kolejowych, odpowiadając na rosnące potrzeby związane z rozwojem elektromobilności w Polsce oraz na świecie. KZŁ oferują zarówno stacje ładowania prądem przemiennym o mocy 22kW jak i innowacyjne naścienne stacje ecoMOTOhome, idealne do instalacji w garażach oraz parkingach podziemnych.

Nagrody i wyróżnienia

Produkty oferowane przez firmę cieszą się uznaniem na rynku, zdobywając liczne nagrody oraz wyróżnienia w prestiżowych konkursach i wystawach.

  • 2019 Medal Prezesa SEP za stację ładowania,
  • 2019 Złoty Medal Akademii Polskiego Sukcesu za stację ładowania ecoMOTO,
  • 2019 Firma Roku 2019,
  • 2018 Eko-Inspiracja za stację ładowania ecoMOTO,
  • 2018 Tytuł Promotora Polskiej Gospodarki Fundacji Teraz Polska,
  • 2018 Wyróżnienie w konkursie Pracodawca Pomorza i Kujaw,
  • 2017 Srebrne oznaczenie EcoVadis,
  • 2017 Główna nagroda w konkursie Pracodawca Pomorza i Kujaw,
  • 2017 Diament Forbes’a za dynamiczny wzrost wartości,
  • 2016 Gazela Biznesu za wyniki finansowe firmy,
  • 2016 Srebrne oznaczenie EcoVadis,
  • 2016 Diament Forbes’a za dynamiczny wzrost wartości,
  • 2015 Teraz Polska za rodzinę parkomatów Locomat,
  • 2015 Nagroda Główna NET. Developer Days,
  • 2014 Jakość Roku za kiosk pocztowy KN1800,
  • 2014 Nagroda Główna NET. Developer Days,
  • 2012 Medal Kazimierza Wielkiego,
  • 2012 Medal Prezydenta Miasta Bydgoszczy,
  • 2012 Najwyższa Jakość QI za automat biletowy,
  • 2012 Wyróżnienie targów Transexpo za automat biletowy,
  • 2012 Rynkowy Lider Innowacji – nagroda Dziennika Gazeta Prawna,
  • 2011 Lider Transportu Szynowego,
  • 2010 Jakość Roku za automat biletowy LOCOMAT S300i,
  • 2010 Medal targów Silesia Rail za automat biletowy,
  • 2009 Nagroda im. Ernesta Malinowskiego za System Informacji Pasażerskiej oparty na tablicach LCD,
  • 2005 Wyróżnienie specjalne Kongresu Technologicznego za automat biletowy,
  • 2002 Nagroda główna na wystawie Elektrotrakcja za System Łączności Kolejowej SLK,
  • 2001 Nagroda główna targów Trako za Centrum Sterowania Błonie,
  • 1998 Wyróżnienie targów Kolej za automat biletowy,
  • 1998 Dyplom targów Reklama i Informacja za system informacji pasażerskiej,
  • 1997 Grand Prix targów Kolej za system łączności dyspozytorskiej i system informacji podróżnych.

Przypisy

  1. Oferta – KZŁ [online], www.kzl.pl [dostęp 19.03.2022 r.]
  2. KurierK. Kolejowy KurierK., Nowy system dynamicznej informacji pasażerskiej na kolei. [online], kurier-kolejowy.pl [dostęp 30.06.2020 r.]
  3. LAUREACI – Teraz Polska [online], terazpolska.pl [dostęp 30.06.2020 r.]
  4. Redakcja, Długa historia kolejowych „sygnałów”, czyli 160 lat Kolejowych Zakładów Łączności w Bydgoszczy [online], Gazeta Pomorska, 22.09.2012 r. [dostęp 30.06.2020 r.]
  5. PKP Informatyka zakupiła Kolejowe Zakłady Łączności w Bydgoszczy. inforail.pl, 04.01.2013 r. [dostęp 01.02.2016 r.]
  6. Bydgoskie zakłady pracujące dla kolei, [w:] Kotlarz Grzegorz, Pawłowski Jerzy: Węzeł kolejowy Bydgoszcz 1851-2014 Wydawnictwo Eurosprinter. Rybnik 2014, s. 356.

Oceń: Kolejowe Zakłady Łączności

Średnia ocena:4.68 Liczba ocen:25