Śluza Czersko Polskie


Śluza Czersko Polskie jest interesującym i istotnym obiektem inżynieryjnym, położonym na rzece Brdzie w Bydgoszczy. Jako jedna z kluczowych budowli hydrotechnicznych, odgrywa ważną rolę w systemie Hydrowęzła Czersko Polskie, które jest zarządzane przez Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

To właśnie ta śluza, oznaczona jako nr 1, jest istotnym punktem na drogi wodnej Wisła-Odra, co dodatkowo podkreśla jej znaczenie w kontekście transportu wodnego w regionie.

Lokalizacja

Obiekt znajduje się w północno-wschodniej części toru regatowego w Bydgoszczy, oddalony o 1,4 km od początku drogi wodnej Wisła-Odra. Dojazd do tego miejsca jest możliwy po uzgodnieniu z Nadzorem Wodnym, przy użyciu ulicy Łowickiej i przejeżdżając przez most na śluzie Brdyujście.

Historia

Śluza Czersko Polskie została uruchomiona w 1999 roku, co stanowi ważny krok w rozwój infrastruktury wodnej w regionie. Jej otwarcie miało na celu zastąpienie wyeksploatowanej śluzę Brdyujście, która przez wiele lat służyła lokalnym potrzebom.

Charakterystyka

Śluza Czersko Polskie to obiekt klasy II, charakteryzujący się komorową konstrukcją dokową. Jej komora jest napełniana oraz opróżniana na dwa sposoby: przez specjalnie przystosowane kanały obiegowe oraz za pomocą klapy umieszczonej w głowie górnej. Spełnia ona wymogi III klasy określone w klasyfikacji śródlądowych dróg wodnych, co czyni ją istotnym elementem infrastruktury hydrotechnicznej w regionie.

Konstrukcja śluzy podzielona jest na kilka istotnych części, a mianowicie: głowę dolną, 7 sekcji komorowych oraz głowę górną. W obiekcie zastosowano zamknięcia górne w postaci klapy stalowej, znanej jako Czabelki, a także dolne wrota wsporne, które są stalowe i dwuskrzydłowe. Czas potrzebny na śluzowanie wynosi około 15 minut. Warto dodać, że śluza nie ma dodatkowych urządzeń do odprowadzania wód, gdyż tę funkcję pełni sąsiedni jaz Czersko Polskie.

Śluza ułatwia jednostkom pływającym pokonanie różnicy poziomów wody wynoszącej 4,9 m, z maksymalnym poziomem 5,28 m, między rzeką Wisłą a Torem Regatowym. Konstrukcja ta uwzględnia wahania poziomu wód rzeki Brdy sięgające 0,5 m oraz znaczące zmiany poziomu Wisły, wynoszące ponad 5 m. Rzędna wód Wisły w tym miejscu waha się od 27,15 do 32,43 m n.p.m.

W 2014 roku administrację nad śluzą Czersko Polskie sprawował Regionalny Zarząd Gospodarki Wodnej w Gdańsku, a dokładniej Zarząd Zlewni Wisły Kujawskiej w Toruniu. Również lokalnymi obiektami zarządzał Nadzór Wodny w Bydgoszczy.

Most na śluzie Czersko Polskie

Bezpośrednio nad głową dolną śluzy zlokalizowany jest most drogowy, który umożliwia dojazd do jazu Czersko Polskie. Most ten charakteryzuje się rozpiętością wynoszącą 23 m, a jego konstrukcja nośna opiera się na pięciu dźwigarach stalowych wspierających żelbetową płytę pomostu. Przestrzeń żeglugowa pod mostem ma wymiary 5,5 × 9,4 m. Dojazd do mostu realizowany jest po odpowiednio przygotowanych nasypach ziemnych. Dodatkowo, na głowie dolnej śluzy wykonano kładkę technologiczną, co zwiększa funkcjonalność i dostępność tego obiektu.

Przypisy

  1. a b c Monografia mostów województwa kujawsko-pomorskiego. Brda i Kanał Bydgoski. Tom II z serii: Mosty z biegiem rzek pod red. Krzysztofa Dudka. Bydgoszcz – Grudziądz 2012 r. Wydawca: Związek Mostowców Rzeczypospolitej Polskiej Oddział Pomorsko-Kujawski. ISBN 978-83-934160-2-8.

Oceń: Śluza Czersko Polskie

Średnia ocena:4.98 Liczba ocen:7