Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy są kluczowym przewoźnikiem miejskim w regionie, zapewniającym transport dla mieszkańców oraz gości. W samym sercu miasta znajduje się siedziba Zarządu Spółki, która ulokowana jest przy ul. Inowrocławskiej 11 w Bydgoszczy.
Od 1 lutego 1998 roku Miejskie Zakłady Komunikacyjne funkcjonują jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Ten status prawny pozwala na efektywne zarządzanie oraz rozwój usług transportowych w mieście. Warto również zauważyć, że spółka została zarejestrowana w Krajowym Rejestrze Sądowym, w Wydziale Gospodarczym Sądu Rejonowego w Bydgoszczy, pod numerem 0000111252.
Zakres działalności
Firma Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy zajmuje się szerokim zakresem usług transportowych i budowlanych. Oferowane przez nią usługi obejmują zarówno transport pasażerski, jak i działania związane z wynajmem różnych środków transportu.
- Transport pasażerski na terenie miasta,
- Pozostały lądowy transport pasażerski,
- Wynajem samochodów ciężarowych z kierowcą,
- Wynajem innych środków transportu,
- Budowa dróg kołowych i szynowych,
- Rozbiórka oraz burzenie obiektów budowlanych, jak również roboty ziemne,
- Obsługa i naprawa pojazdów mechanicznych, w tym pomoc drogowa oraz inne usługi związane z motoryzacją,
- Usługi reklamowe,
- Wynajem nieruchomości na własny rachunek,
- Badania oraz analizy techniczne,
- Wykonywanie robót ogólnobudowlanych dotyczących rozdzielczych obiektów liniowych, takich jak rurociągi, linie elektroenergetyczne, elektrotrakcyjne oraz telekomunikacyjne na poziomie lokalnym,
- Wykonywanie robót ogólnobudowlanych w zakresie obiektów liniowych, takich jak rurociągi, linie elektroenergetyczne, elektrotrakcyjne oraz telekomunikacyjne w ramach przesyłu,
- Działalność usługowa obejmująca naprawy, konserwację i remonty lokomotyw kolejowych, tramwajowych oraz innego taboru kolejowego i tramwajowego,
- Działalność taksówek osobowych.
Każda z oferowanych usług jest dostosowana do potrzeb klientów, zapewniając kompleksową obsługę w zakresie transportu i budownictwa.
Tabor
Autobusowy
W grudniu 2001 roku zaprzestano użytkowania ostatniego modelu Ikarusa 260 w Miejskich Zakładach Komunikacyjnych w Bydgoszczy. W roku 2008 pozostał w ruchu jedynie jeden Ikarus 280.26, oznaczony numerem taborowym 3421, który przeszedł remont w KZNS Solec Kujawski i był z około 1999 roku. Oprócz tego, w taborze znajdowały się cztery Ikarusy 280.70 z 1994 roku, mające numery 3833, 3836, 3838 oraz 3839. Po pewnym czasie wszystkie te autobusy zostały wycofane latem.
Jeden z wcześniej wycofanych Ikarusów 280.26, o numerze 3569, został zakupiony przez osobę prywatną, która postanowiła stworzyć muzeum pojazdów z epoki PRL.
W 2015 roku z ulic Bydgoszczy zniknęły ostatnie cztery autobusy marki Volvo 7000A, które były częścią floty od 2000 roku. Dnia 15 listopada tego samego roku zakończono eksploatację ostatniego egzemplarza Volvo B10L oznaczonego numerem #775, który odbył swoją ostatnią trasę w piątek 13 listopada na linii 59/6.
Dnia 7 stycznia 2016 roku wycofano z ruchu ostatnie autobusy modelu MAN NL223, które służyły MZK w Bydgoszczy od sierpnia 2000 roku. Z kolei w lutym 2020 roku zakończono eksploatację autobusów o wysokopodłogowej konstrukcji, a ostatnimi pojazdami o tej specyfice były Mercedesy Conecto.
Tabor
Autobusowy
W grudniu 2001 roku z floty Miejskich Zakładów Komunikacyjnych w Bydgoszczy wycofano ostatniego Ikarusa 260. Był to istotny moment w historii taboru, który symbolizował zmiany w komunikacji miejskiej.
Do roku 2008 na bydgoskich ulicach pozostał jedynie Ikarus 280.26, który nosił numer taborowy 3421. Autobus ten przeszedł remont w KZNS Solec Kujawski i był w użytkowaniu od około 1999 roku. Poza tym w ruchu pozostały cztery sztuki Ikarusów 280.70, powstałe w 1994 roku, które miały numery 3833, 3836, 3838 oraz 3839. W lato tego samego roku wszystkie wspomniane autobusy zostały wycofane z eksploatacji.
Jednym z pojazdów, które ostatecznie zniknęły z ruchu, był Ikarus 280.26 o numerze 3569, który trafił w ręce prywatne, a jego nowy właściciel postanowił stworzyć muzeum pojazdów z okresu PRL-u.
Rok 2015 przyniósł kolejne zmiany, gdyż z bydgoskich ulic zniknęły ostatnie cztery autobusy Volvo 7000A, eksploatowane od 2000 roku. 15 listopada 2015 roku zakończyła się również służba ostatniego egzemplarza Volvo B10L, oznaczonego numerem #775. Ostatni kurs na linii 59/6 wykonał w piątek, 13 listopada.
7 stycznia 2016 roku nastał koniec dla ostatnich autobusów MAN NL223, które znajdowały się w taborze MZK od sierpnia 2000 roku. To ważny moment, bo tabor MZK zyskał pod względem zróżnicowania oraz nowoczesności.
Natomiast w lutym 2020 roku zakończono użytkowanie autobusów wysokopodłogowych, których ostatnimi przedstawicielami były Mercedesy Conecto. Ta decyzja była częścią procesu unowocześniania i dostosowywania floty do aktualnych wymogów transportowych.
Przypisy
- Historia 1999 - 2007 - Miejskie Zakłady Komunikacyjne Sp. z o.o. w Bydgoszczy [online], mzk.bydgoszcz.pl [dostęp 08.01.2021 r.]
- Symboliczny kurs mercedesa. Pożegnaliśmy wysoką podłogę.
- a b Transport Publiczny.pl
Pozostałe obiekty w kategorii "Przedsiębiorstwa":
ProNatura Bydgoszcz | Wojskowe Zakłady Lotnicze nr 2 | Bydgoskie Zakłady Sklejek | Fabryka Obrabiarek do Drewna | Kolejowe Zakłady Nawierzchniowe Cogifer Polska | Bydgoski Klaster Przemysłowy | Boruta-Zachem | Wydawnictwo Kirin | Unibike | Żegluga Bydgoska | Ekstraliga Żużlowa (przedsiębiorstwo) | Grupa kapitałowa Immobile | Jutrzenka (przedsiębiorstwo) | TELDAT | Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Bydgoszczy | Komunalne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (Bydgoszcz) | „Modus” Przedsiębiorstwo Odzieżowe | Bydgoskie Zakłady Mięsne | Zakłady Chemiczne „Nitro-Chem” | TelfaOceń: Miejskie Zakłady Komunikacyjne w Bydgoszczy