Automobilklub Bydgoski to stowarzyszenie z bogatymi tradycjami, które powstało w 1929 roku. Jego misją jest nie tylko promowanie sportów motorowych, lecz także wspieranie turystyki oraz kultury motoryzacyjnej w Bydgoszczy i okolicach.
W ciągu swojej długiej historii klub ten stał się ważnym ośrodkiem działań, które wpływają na rozwój pasji motoryzacyjnej w regionie. Zaangażowanie w organizację różnorodnych wydarzeń, konkursów oraz wyjazdów sprawia, że Automobilklub Bydgoski przyciąga zarówno entuzjastów, jak i profesjonalnych sportowców.
Lokalizacja
Siedziba Automobilklubu Bydgoskiego umiejscowiona jest w parku Ludowym imienia Wincentego Witosa, który znajduje się w Bydgoszczy.
Działalność
Automobilklub Bydgoski to organizacja, która ma na celu skupienie pasjonatów motoryzacji, zarówno kierowców, jak i miłośników samochodów oraz motocykli. Klub wnosi istotny wkład w rozwój sportu motoryzacyjnego, koncentrując się w szczególności na dyscyplinach związanych z pojazdami mechanicznymi. Działalność klubu obejmuje także turystykę motoryzacyjną, organizację szkoleń dla kierowców oraz promowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym. W swoich projektach klub prowadzi między innymi kartodrom Bydgoszcz.
Działalność statutowa
- Komisja Sportu Samochodowego – odpowiedzialna za organizację zawodów, szkolenie sędziów w dyscyplinie sportu samochodowego, a także za ustalanie regulaminów oraz obsługę uczestników wydarzeń.
- Komisja Sportu Popularnego i Turystyki – angażuje się w popularyzację turystyki motoryzacyjnej poprzez organizację rajdów, szkoleń oraz jazd w trudnych warunkach.
- Komisja Pojazdów Zabytkowych – koncentruje się na integracji właścicieli samochodów i motocykli zabytkowych, a także na organizacji imprez, pokazów i festynów.
- Zespół ds. Caravaningu – zajmuje się organizacją zlotów caravaningowych, w tym zawodów o randze mistrzostw Polski.
Baza uzupełniająca
- Ośrodek Szkolenia Kierowców,
- Stacja Kontroli Pojazdów,
- Centrum Szkolenia Ratownictwa Drogowego PZM.
Historia
Okres międzywojenny
W styczniu 1929 roku, w budynku przy ul. Matejki 10 w Bydgoszczy, powstał Pomorski Automobilklub. Obszar jego działalności obejmował województwo pomorskie oraz fragment województwa poznańskiego, określany mianem Obwodu Nadnoteckiego. W skład zarządu klubu wchodziło 16 członków, wybieranych na okres dwóch lat przez walne zebranie. Dochody klubu pochodziły z składek członkowskich, wpisowego oraz różnorodnych wydarzeń organizowanych przez klub, takich jak wystawy, wycieczki, wyścigi, odczyty, pokazy czy darowizny.
Działalność klubu koncentrowała się na organizacji naukowych odczytów, pokazów, konkursów oraz wycieczek, mających na celu propagowanie motoryzacji. 31 grudnia 1928 roku, Pomorski Automobilklub zarejestrowano w rejestrze stowarzyszeń Sądu Grodzkiego w Bydgoszczy.
Wśród członków klubu znajdowali się przedstawiciele lokalnych instytucji, w tym magistratu Bydgoszczy oraz Drukarni Bydgoskiej, a także Kabel Polski. Honorowym członkiem był wojewoda pomorski, Stefan Kirtiklis. Na pierwszym zebraniu, przewodniczącym klubu został Stanisław Rolbieski.
W 1938 roku, liczba członków Automobilklubu wzrosła do 146, a na początku następnego roku wynosiła już 269, do klubu należeli inżynierowie, lekarze, wojskowi oraz pasjonaci sportów motoryzacyjnych i turystyki. Działały w nim sekcje o charakterze turystycznym, drogowym, sportowym oraz propagandowym. Wycieczki samochodowe, rajdy sportowe oraz spotkania towarzyskie zajmowały najważniejsze miejsce w programie klubu.
W hotel Pod Orłem organizowano tzw. „czwartki klubowe”, a także bale karnawałowe oraz obchody świąteczne. Członkowie klubu uczestniczyli w krajowych i międzynarodowych zjazdach oraz wyścigach, jak Wszechpolskie Zjazdy Gwiaździste, odbywające się m.in. w Krakowie, Zakopanem, Gdyni i Poznaniu.
Z okazji 10-lecia działalności klubu, w 1938 roku, zorganizowano Jubileuszową Jazdę Konkursową, w której wzięło udział 45 zawodników z całego kraju. Ostatnia walna sesja Pomorskiego Automobilklubu przed wybuchem II wojny światowej miała miejsce 22 stycznia 1939 roku, a przewodniczył jej inż. Stanisław Zawadzki. W dniach 22-23 lipca 1939 roku odbył się „Ogólnopolski Zjazd Plakietowy w Bydgoszczy”, towarzyszący wydarzeniom w ramach „Tygodnia Bydgoszczy” oraz Międzynarodowych Regat Wioślarskich w Brdyujściu.
Okres powojenny
W połowie 1946 roku Automobilklub wznowił swoją działalność pod nazwą Automobilklub Polski Oddział Pomorski w Bydgoszczy. W 1950 roku, w wyniku reorganizacji struktur państwowych, zlikwidowano automobilkluby na terenie kraju, a na ich miejsce powstał Polski Związek Motorowy, który był połączeniem Automobilklubu Polskiego oraz Polskiego Związku Motocyklowego. Po tzw. odwilży październikowej w 1956 roku, wprowadzono nowe zmiany, pozwalające na odrodzenie Automobilklubu Polskiego na podstawie regionalnych organizacji, które były częścią sekcji samochodowej PZM.
23 czerwca 1957 roku, przeprowadzono zebranie ożywiające Automobilklub Pomorski w Bydgoszczy. Z powodu trudności ze strony władz administracyjnych, które były niechętne do uznania nazwy „Pomorski”, klub ostatecznie zarejestrowano jako Automobilklub Bydgoski 15 marca 1958 roku, i przyjęto go w poczet członków Polskiego Związku Motorowego. Klub skoncentrował swoje działania na sporcie i szkoleniu, podczas gdy inne obowiązki statutowe realizował PZM.
Podstawowym nadzorem działalności klubu zajmował się wybrany przez Walne Zebranie Członków zarząd. Członkowie klubu zorganizowali się w różnych komisjach: turystyki motorowej, sportów samochodowych, sędziów i komisarzy sportowych, a także bezpieczeństwa ruchu drogowego, kultury motoryzacyjnej oraz ochrony środowiska. W latach 60. XX wieku, 15-20% mieszkańców Bydgoszczy, posiadających własne samochody, należało do Automobilklubu.
W latach 1964-1970, w parku Ludowym, zbudowano ośrodek treningowy Automobilklubu Bydgoskiego, obejmujący również warsztaty własnego parku samochodowego. W połowie lat 70. XX wieku, liczba członków przekroczyła 3 tysiące. Rozwijały się różnorodne koła zakładowe, szkolne i lokalne. Turystyka samochodowa, w różnych formach, zaczęła dynamicznie się rozwijać.
Atrakcyjność zdobywały organizowane Turystyczne Motorowe Mistrzostwa Okręgu i Polski, zloty caravaningowe zarówno w kraju jak i za granicą, a także zjazdy miłośników pojazdów zabytkowych. Drużyna Automobilklubu Bydgoskiego wielokrotnie zajmowała pierwsze miejsca w Turystycznych Mistrzostwach Polski oraz aktywnie uczestniczyła w organizacji Mistrzostw Polski Pojazdów Zabytkowych.
W dziedzinie sportów wyczynowych, członkowie klubu osiągnęli wiele sukcesów w Rajdowych Mistrzostwach Polski, Mistrzostwach Okręgu oraz mistrzostwach strefowych. W latach 60. rozpoczęto promowanie kartingu, czyli wyścigów samochodów o pojemności do 125 ccm. W 1976 roku otwarto kartodrom Bydgoszcz z trybunami dla pięciu tysięcy widzów, uznawany za jeden z nowocześniejszych torów w Europie. To wydarzenie przyczyniło się do tego, że Automobilklub Bydgoski zyskał możliwość organizacji międzynarodowych imprez, takich jak Kartingowe Mistrzostwa Świata i Europy w latach 1977, 1979, 1994 oraz 1996.
Członkowie klubu odnosili sukcesy na arenie krajowej w latach 1977-1985, zdobywając m.in. tytuły indywidualnych mistrzów Polski (w tym Mirosław Jażdżewski, Mariusz Rybiański oraz Mirosław Nowak). W latach 80. Automobilklub Bydgoski wielokrotnie zdobywał tytuł drużynowego mistrza Polski w kartingu.
W latach 60. istniała ponadto sekcja motocyklowa, którą w 1970 roku przekazano do nowego Ludowego Klubu Turystycznego „Wyczół” w Gościeradzu. Podstawowe zadania statutowe Automobilklubu obejmowały propagowanie bezpieczeństwa w ruchu drogowym oraz kultury motoryzacyjnej i ochrony środowiska poprzez różne formy szkoleń, konkursów, turniejów i rajdów. Współpracowano m.in. z Fundacją Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego, Policją, Kuratorium Oświaty, Związkiem Harcerstwa Polskiego, Towarzystwem Przyjaciół Dzieci, Powszechnym Zakładem Ubezpieczeń oraz innymi organizacjami.
W celu pozyskiwania funduszy na działalność statutową, klub prowadził także działalność biznesową, obejmującą stację obsługi i kontrolowania samochodów oraz ośrodek kształcenia kierowców, gdzie realizowano m.in. kursy nauki jazdy.
Zawodnicy
Automobilklub Bydgoski ma na swoim koncie znaczące osiągnięcia, a to w dużej mierze dzięki utalentowanym zawodnikom, którzy reprezentowali klub w wielu dyscyplinach sportowych. W kartingu i sportach samochodowych startowały znane postacie, które zdobyły liczne tytuły i wyróżnienia.
- Karting:
- Mirosław Jażdżewski – zdobywca tytułu mistrza Polski w kategorii wyścigowej w 1982 roku, wielokrotny mistrz (1978) oraz wicemistrz (1979) w kategorii popularnej, a także wicemistrz w kategorii wyścigowej w latach 1980 i 1984,
- Mariusz Rybiański – wicemistrz w kategorii wyścigowej w 1983 roku,
- Mirosław Nowak – mistrz w kategorii szkolno-młodzieżowej w latach 1977-1979,
- Automobilklub Bydgoski – drużynowy mistrz w kategorii wyścigowej w latach 1982 i 1984, a także wicemistrz w latach 1980, 1983 oraz 1985.
- Sport samochodowy:
- Maciej Figel – mistrz Polski w Rajdowym Samochodowym Pucharze PZM w klasie N3 w 2006 roku, zwycięzca klasyfikacji generalnej Ogólnopolskiego Rallysprintu AB CUP oraz BMW-Challenge w 2014 roku, brał także udział w niemieckich zawodach Schotter CUP,
- Marcin Wicik – mistrz Polski w Rallycrossie, dywizji 1 w 2007 roku, a także wielokrotny wicemistrz Polski w tej samej dziedzinie oraz uczestnik Mistrzostw Europy,
- Dawid Struensee – zdobywca wielu tytułów w Rajdowym Pucharze Polski, w tym zwycięzca klasyfikacji generalnej AB CUP i BMW-Challenge, zdobywca Pucharu Polski Oponeo Rallycross w 2016 roku,
- Bartosz Michalski – kierowca oraz pilot rajdowy, I wicemistrz Motul RallylandCup w latach 2015 i 2016, mistrz Rallyland Cup 2017, a także II wicemistrz Rajdowych Mistrzostw Polski Zachodniej w kategorii pilotów w 2017 roku,
- Maciej Erdmann – mistrz okręgu w KJS w klasie 4 w 2010 roku, mistrz Torunia w Samochodowych Mistrzostwach Torunia w klasie 4 w tym samym roku, a także mistrz Kierownicy Automobilklubu Bydgoskiego w latach 2009 i 2010,
- Adam Ellert – zawodnik Sekcji Sportów Samochodowych AB, II wicemistrz BMW Challenge w 2010 roku w klasie Hobby,
- Arkadiusz Niespodziński – zdobywca 1 miejsca w Okręgu Bydgoskim PZM w 2006 roku w KJS w klasie 2,
- Wojciech Laskowski – I wicemistrz Okręgu Bydgoskiego PZM w 2005 roku w KJS w klasie 3,
- Joanna Jędrzejczak – wicemistrz Okręgu w klasyfikacji generalnej KJS w kategorii pilotów w 2017 roku,
- Tomasz Jędrzejczak – II wicemistrz Okręgu w klasyfikacji generalnej oraz zdobywca 3 miejsca w klasie 3 w KJS w 2017 roku.
Imprezy
W latach 2013 i 2014 Automobilklub Bydgoski zorganizował szereg interesujących zawodów, które przyciągnęły wielu entuzjastów motoryzacji. Poniżej przedstawiamy kluczowe wydarzenia, które miały miejsce w tym okresie:
- Bydgoski Mistrz Kierownicy (kartodrom),
- rajdy mini KJS „Łochowskie Szutry” w Łochowie,
- AB CUP oraz BMW-Challenge,
- Puchar MOTO-BYDGOSZCZ,
- Turystyczny Rajd św. Krzysztofa, który odbył się „Leśnymi szlakami” w Łochowie,
- Rajd Zmotoryzowanych o Puchar Burmistrza Koronowa, a także Turystyczny Rajd Sołectw Gminy Koronowo,
- Gminny Samochodowy Rajd Pamięci, który miał miejsce w Białych Błotach oraz Łochowie,
- Ogólnopolski Zlot Mustang Klub Polska, który zorganizowano w Pieczyskach/Bydgoszczy,
- Ogólnopolski Zlot Miłośników Opel Vectra,
- Nocna Jazda Obserwacyjno-Patrolowa,
- spotkania członków Sekcji Pojazdów Zabytkowych, które odbyły się na Starym Rynku w Bydgoszczy.
Te wydarzenia nie tylko wzbogaciły ofertę klubu, ale również promowały pasję do motoryzacji w lokalnej społeczności.
Przypisy
- Szkolenia kierowców. Automobilklub Bydgoski. [dostęp 18.01.2017 r.]
- Stacja Kontroli Pojazdów. Automobilklub Bydgoski. [dostęp 18.01.2017 r.]
- Szkolenia medyczne. Automobilklub Bydgoski. [dostęp 18.01.2017 r.]
- Zawodnicy. Automobilklub Bydgoski. [dostęp 18.01.2017 r.]
- Kalendarz imprez. Automobilklub Bydgoski. [dostęp 18.01.2017 r.]
- Encyklopedia Bydgoszczy. red. Włodzimierz Jastrzębski. Bydgoszcz: Towarzystwo Miłośników Miasta Bydgoszczy, 2011 r., s. 265.
- Romuald Misterek. Automobilklub Bydgoski. „Kalendarz Bydgoski”, 1997 r.
- Anna Perlińska. Pomorski Automobilklub powstał w 1929 roku. „Kalendarz Bydgoski”, 1983 r.
- Tomasz Malinowski, Zbigniew Smoliński, Zbigniew Urbanyi: Ważniejsze osiągnięcia sportowców woj. bydgoskiego w latach 1957-1986. W: 100 lat sportu na Kujawach i Pomorzu. red. Włodzimierz Jastrzębski. Bydgoszcz: Centralny Ośrodek Informacji Turystycznej, oddział w Bydgoszczy, 1993 r.
- Zbigniew Urbanyi, Zbigniew Smoliński. Bydgoszcz jako ośrodek sportowy. „Kalendarz Bydgoski”. III.
Pozostałe obiekty w kategorii "Kluby sportowe":
Astoria Bydgoszcz (koszykówka) | BKS Visła Bydgoszcz | Chemik Bydgoszcz | Zawisza Bydgoszcz (piłka nożna) | AZS UKW Bydgoszcz (piłka ręczna) | KKP Bydgoszcz | Alfa Bydgoszcz | Polonia Bydgoszcz (piłka nożna) | UKS Kopernik Bydgoszcz | Gwiazda Bydgoszcz | BKS Bydgoszcz | AZS UKW Bydgoszcz | BKS Bydgoszcz (hokej na lodzie) | Chemik Bydgoszcz (piłka nożna) | Zawisza Bydgoszcz (wioślarstwo) | Klub Wioślarski Frithjof Bydgoszcz | Bydgoski Klub Wioślarek | Bydgoskie Towarzystwo Wioślarskie | AZS UTP Bydgoszcz | Basket 25 BydgoszczOceń: Automobilklub Bydgoski