Kurt Waldemar Tank to postać o fascynującej biografii, urodził się 24 lutego 1898 roku w Bydgoszczy-Szwederowie, a zmarł 5 czerwca 1983 roku w Monachium. Był to niemiecki inżynier oraz utalentowany konstruktor lotniczy, którego osiągnięcia miały znaczący wpływ na rozwój przemysłu lotniczego.
Jego prace i wynalazki są przykładem innowacyjności w dziedzinie inżynierii lotniczej. Wiele z jego projektów pozostawiło trwały ślad w historii aeronautyki.
Urodziny Kurt'a w Bydgoszczy-Szwederowie stanowią ważny element jego historii, odzwierciedlającego zarówno jego dziedzictwo, jak i narodowe korzenie.
Życiorys
W latach 1905–1914 Kurt Tank uczęszczał do szkoły ludowej oraz do gimnazjum, które mieściło się w Nakle. W 1915 roku, po pomyślnym zdaniu przyspieszonej matury znanej jako Notabitur, zgłosił się jako ochotnik do wojska. W trakcie I wojny światowej służył na froncie wschodnim, zdobywając doświadczenie i dosłużając się stopnia porucznika, z którym opuścił Freikorps w Weimarze w 1919 roku.
Po zakończeniu konfliktu, w latach 1919–1924, studiował elektrotechnikę oraz budowę maszyn na Uniwersytecie Technicznym w Berlinie. W tym okresie był jednym z pionierów, którzy stworzyli towarzystwo nazywane Akaflieg Berlin, zajmujące się promowaniem lotnictwa oraz prowadzeniem badań naukowych dotyczących tej dziedziny. W ramach tych działań, współpracując z innymi studentami, skonstruowali szybowiec Teufelchen, który brał udział w dorocznych zawodach na Wasserkuppe w 1923 roku.
Od kwietnia 1924 do grudnia 1929 roku Kurt Tank pełnił rolę głównego projektanta w wytwórni lotniczej Rohrbach Metallflugzeugbau GmbH w Berlinie. W przedsiębiorstwie tym produkowane były łodzie latające, między innymi dla firmy Mitsubishi oraz marynarek wojennych Wielkiej Brytanii i Turcji. Dla nowo powstałej Lufthansy, Kurt stworzył oraz wyprodukował dwumotorowy samolot pasażerski oraz trójmotorowy model Rohrbach Ro VIII, który okazał się jednym z najbardziej udanych projektów tamtego okresu.
W 1925 roku uzyskał licencję pilota, co umożliwiło mu dalsze rozwijanie kariery w lotnictwie. Od stycznia 1930 do października 1931 roku działał jako główny projektant w biurze testów maszyn latających Bayerische Flugzeugwerke z siedzibą w Augsburgu. To właśnie wtedy skonstruował samoloty, takie jak Luftwaffe Focke-Wulf Fw 44 oraz Focke-Wulf Fw 56, które były przeznaczone do treningu pilotów myśliwców.
Wśród najbardziej znanych kreacji Kurta Tanka wymienia się m.in. Focke-Wulf Fw 190, uznawany za jeden z najlepszych myśliwców II wojny światowej, oraz jego rozwinięcie, Focke-Wulf Ta 152. Niezwykle popularny stał się również czterosilnikowy samolot Focke-Wulf Fw 200 Condor, który miał długodystansowe zastosowanie w transporcie pasażerskim oraz wojskowym. Z biegiem lat, konstrukcje Tanka zaczęły być oznaczane literami jego nazwiska – Ta, co stanowiło nowy kierunek w oznaczaniu projektów w porównaniu do wcześniejszych oznaczeń Fw.
Pod koniec II wojny światowej, Kurt Tank pracował nad wielozadaniowym myśliwcem Focke-Wulf Ta 154 Moskito oraz projektował samolot bojowy z napędem odrzutowym, znany jako Focke-Wulf Ta 183, jednak projekt ten nigdy nie został zrealizowany. Prototypy modelu Ta 183, które znalazły się w rękach wojsk radzieckich i amerykańskich, zainspirowały znacząco badania nad napędem odrzutowym, które miały miejsce w ZSRR, przyczyniając się do powstania m.in. MiGa-15 oraz w USA, F-86.
Po zakończeniu konfliktu i z powodu zakazu wykonywania zawodu, który nałożono na niego w 1947 roku, Kurt Tank opuścił Niemcy, a pod przybranym nazwiskiem Prof. Dr. Pedro Matthies rozpoczął pracę w Argentynie, gdzie kontynuował badania nad odrzutowym myśliwcem FMA Pulqui II, będącym modyfikacją skasowanego projektu Ta 183.
W 1959 roku, jako główny konstruktor, dołączył do hinduskiego przemysłu lotniczego, pracując w fabryce Hindustan Aeronautics Limited w Bangalore, gdzie zaprojektował odrzutowy myśliwiec bombardujący HAL HF-24 Marut. Do Niemiec powrócił w 1969 roku, kontynuując działania jako doradca dla Messerschmitt-Bölkow-Blohm (MBB). Kurt Tank został pochowany na Cmentarzu Wschodnim w Monachium.
Przypisy
- HAL, Hindustan Aeronautics Limited HF-24 Marut Jagdbomber. www.flugzeuginfo.net. [dostęp 08.11.2021 r.]
- FOCKE-WULF. www.flying-things.ch. [dostęp 08.11.2021 r.]
- a b c d e f Tank, Kurt Waldemar. www.deutsche-biographie.de. [dostęp 08.11.2021 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Inżynieria i technologie":
Richard Ogorkiewicz | Roman Barlik | Walenty Zaborowski | Ryszard Strzelecki (elektrotechnik) | Zygmunt Skrzydlewski | Roman Hordyński | Józef Święcicki (budowniczy) | Igor Tawryczewski | Wiesław Tłaczała | Florian Jesionowski | Bogusław BrzęczkowskiOceń: Kurt Tank