Jacek Sadkiewicz, urodzony 30 maja 1969 roku w Bydgoszczy, to znany polski kierowca wyścigowy, który zdobył uznanie na krajowych i międzynarodowych torach.
Jego kariera sportowa charakteryzuje się wysokimi osiągnięciami oraz pasją do wyścigów, co czyni go inspirującą postacią w polskim sporcie motorowym.
Biografia
Początki kariery Jacka Sadkiewicza sięgają czasów jego dzieciństwa, gdy w trzeciej klasie szkoły podstawowej otrzymał od ojca swojego pierwszego gokarta. Zafascynowany motoryzacją, rozpoczął naukę w Technikum Samochodowym w Bydgoszczy, gdzie wkrótce dołączył do drużyny kartingowej, z którą czterokrotnie triufował w mistrzostwach Polski w swojej kategorii.
W dalszym etapie swojej edukacji Sadkiewicz podjął studia na Wydziale Matematyki i Techniki Wyższej Szkoły Pedagogicznej. To właśnie wtedy, wspólnie z Krzysztofem Woźniakiem, założył Polsko-Amerykańską Fundację Rozwoju Sportów Motorowych Grand Prix, która stawiała sobie za cel promowanie młodych utalentowanych kierowców, w tym Jarosława Wierczuka. Oprócz kariery sportowej, Sadkiewicz pełnił również rolę dyrektora Zakładu Badawczego Przemysłu Piekarskiego.
W 2000 roku Jacek zakupił Dallarę F389 i przystąpił do Automobilklubu Wielkopolskiego, gdzie założył swój zespół wyścigowy. Już rok później zadebiutował w Polskiej Formule 3, gdzie zajął piąte miejsce w klasyfikacji końcowej. Przed sezonem 2002 zmienił pojazd na model Dallara F397. W tym samym roku odniósł swoje pierwsze zwycięstwo w Polskiej Formule 3, odbywając je na torze Poznań, a w końcowej klasyfikacji uplasował się na trzeciej pozycji.
Również w 2002 roku Sadkiewicz zadebiutował w Austriackiej Formule 3, startując w trzech rundach, w których trzykrotnie kończył na szóstym miejscu, ostatecznie zajmując piętnaste miejsce w zestawieniu sezonu. Rok 2003 był dla niego również pracowitym czasem, podczas którego skoncentrował się na intensywnym programie startów, odnosząc wicemistrzostwo w Polsce oraz zajmując 11. miejsce w Austrii i 8. w Niemczech i Czechach.
Po 2003 roku Jacek Sadkiewicz zdecydował się na przerwę w karierze wyścigowej. Jednak w 2010 roku powrócił do ścigania, przyjmując rolę zastępcy Giorgia Raffaellego w zespole Fuchs Star Moto Racing. Wtedy prowadził Ferrari F430 GT w wyścigu Invicta Epilog. Rok później, w 2011, wystartował tym samym pojazdem w eliminacji WSMP na torze Poznań, finiszując na czwartym miejscu, co przypieczętowało jego 26. lokatą na koniec sezonu.
W 2012 roku Jacek wziął udział w zawodach z Ferrari F430 GT3 na sentymentalnym torze Autodrom Most, rywalizując w cyklu Grand Prix Polski oraz klasie E1 +3500. Niestety, nie ukończył jednej z eliminacji, jednak w kolejnej zajął piątą pozycję w Grand Prix Polski oraz czwarte miejsce w klasie E1 +3500, co pozwoliło mu na sklasyfikowanie się na 12. miejscu w klasyfikacji generalnej tej klasy oraz 13. w Grand Prix Polski.
Wyniki
W tej sekcji znajdą Państwo wyniki osiągnięte przez Jacka Sadkiewicza w różnych seriach wyścigowych, które odgrywają kluczową rolę w jego karierze. Poniżej umieszczono szczegółowe tabele przedstawiające jego osiągnięcia w różnych lokalizacjach wyścigowych.
Oznaczenia w tabelach wyników Otwórz szablon w nowym oknie | |
---|---|
Symbol | Opis |
Złoty | Wynik zwycięski lub mistrzostwo |
Srebrny | Drugie miejsce lub wicemistrzostwo |
Brązowy | Trzecie miejsce lub II wicemistrzostwo |
Zielony | Ukończono, zdobyto punkty (w klasyfikacji generalnej, zdobywając minimum jeden punkt w sezonie, poza wcześniejszymi wymienionymi) |
Niebieski | Ukończono, bez punktów (w klasyfikacji generalnej, brak minimum jednego punktu w sezonie) |
Czerwony | Nie zakwalifikował się (NZ) |
Nie prekwalifikował się (NPK) | |
Różowy | Nie ukończono (NU) |
Niesklasyfikowany (NS) (w klasyfikacji generalnej, brak sklasyfikowania w wyścigach sezonowych) | |
Czarny | Zdyskwalifikowany (DK) |
Wykluczony (WYK/EX) | |
Biały | Nie wystartował (NW) |
Kontuzjowany (K/INJ) | |
Wyścig został odwołany (OD/C) | |
Bez koloru | Wycofany (WYC/WD) |
Nie przybył (NP/DNA) | |
Nie uczestniczył w treningach (NT/DNP) | |
Nie zgłoszony (–) | |
Wytłuszczenie | Start z pole position |
Kursywa | Najszybszy czas okrążenia w wyścigu |
† | Nie ukończono, lecz wynik został uznany z powodu przejechania ponad 90% dystansu wyścigu. |
* | Trwający sezon |
_ | Punkty zdobyte w sprincie kwalifikacyjnym |
Zestawienie systemów punktacji Formuły 1 |
Polska Formuła 3
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w eliminacjach | Punkty | Miejsce | ||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2001 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 58 | 4 |
Jacek Sadkiewicz Racing Team | Dallara F389 | Opel | – | 4 | 4 | ? | ? | ? | ? | |||
2002 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 144 | 3 |
Jacek Sadkiewicz Racing Team | Dallara F397 | Opel | 3 | 3 | 3 | 3 | NU | 1 | _ | |||
2003 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 128 | 2 |
Jacek Sadkiewicz Racing Team | Dallara F397 | Opel | – | ? | ? | 2 | 2 | ? | ? |
Austriacka Formuła 3
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w różnych eliminacjach | Punkty | Miejsce | |||||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2002 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 26 | 15 | |
Jacek Sadkiewicz Racing Team | Dallara F397 | Opel | – | – | – | – | – | – | – | – | 7 | 6 | 7 | NU | 6 | 6 | – | – | _ | _ | |||
2003 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 30 | 11 | |
Jacek Sadkiewicz Racing Team | Dallara F397 | Opel | – | – | – | – | 7 | 9 | 4 | 6 | – | – | 7 | 7 | – | – | – | – | NU | 11 |
Niemiecka Formuła 3
Rok | Zespół | Samochód | Silnik | Wyniki w poszczególnych eliminacjach | Punkty | Miejsce | |||||||||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
2003 | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | _ | 0 | NS | ||
Jacek Sadkiewicz Racing Team | Dallara F397 | Opel | NU | 22 |
Przypisy
- a b Sadkiewicz wraca w Ferrari. motorsport.com, 21.10.2010 r. [dostęp 07.04.2019 r.]
- 7 Runda Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski – Most /CZ/ 03-05.08.2012 r. – Klasa GRAND PRIX POLSKI. chronopn.neostrada.pl. [dostęp 07.04.2019 r.]
- 7 Runda Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski – Most /CZ/ 03-05.08.2012 r. – Klasa E1 +35oo. chronopn.neostrada.pl. [dostęp 07.04.2019 r.]
- 8 Runda Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski – Most /CZ/ 05.08.2012 r. – Klasa E1 +35oo. chronopn.neostrada.pl. [dostęp 07.04.2019 r.]
- Wyniki Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski Sezon 2012 – Klasa GRAND PRIX POLSKI. chronopn.neostrada.pl. [dostęp 07.04.2019 r.]
- Wyniki Wyścigowych Samochodowych Mistrzostw Polski Sezon 2012 – Klasa E1 35oo. chronopn.neostrada.pl. [dostęp 07.04.2019 r.]
- OFICJALNA KLASYFIKACJA KOŃCOWA SEZONU 2011. chronopn.neostrada.pl. [dostęp 07.04.2019 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski WSMP Samochody Wyścigowe 2001. turborebels.com. [dostęp 07.04.2019 r.]
- Formelrennwagen Polen 2002. puru.de. [dostęp 07.04.2019 r.]
- AUSTRIA FORMEL 3 CUP 2002. formel3guide.com. [dostęp 07.04.2019 r.]
- Wyścigowe Samochodowe Mistrzostwa Polski – Wyniki Sezonu 2003. amu.edu.pl. [dostęp 07.04.2019 r.]
- AUSTRIA FORMEL 3 CUP 2003. formel3guide.com. [dostęp 07.04.2019 r.]
- FAHRERÜBERSICHT A-Z. formel3guide.com. [dostęp 07.04.2019 r.]
- Jarosław Dąbrowski: Bydgoski kierowca Jacek Sadkiewicz robi karierę w Formule 3. wyborcza.pl, 21.08.2002 r. [dostęp 07.04.2019 r.]
Pozostali ludzie w kategorii "Sport i rekreacja":
Jakub Mrozik | Edward Hatala | Jerzy Broniec | Gabriela Górzyńska | Czesław Panek | Damian Świerblewski | Mirosław Jarzembowski | Jan Góral | Tadeusz Wiśniewski (piłkarz) | Szymon Czapiewski | Mieczysław Nowak (średniodystansowiec) | Aneta Stankiewicz | Zdzisław Pietrzykowski | Bogdan Patelka | Łukasz Miedzik | Henryk Drzymalski | Bernard Gmura | Adam Dzięciołowski | Krystyna Ostromęcka | Piotr BurlikowskiOceń: Jacek Sadkiewicz